Økonomisk softroader til det lette arbejde

Den kan hverken lide mudder eller høje skrænter, men Nissan X-Trail er økonomisk på pris og brændstofforbrug.
Nissan X-Trail er en såkaldt softroader, der fås med forhjulstræk eller simpelt firehjulstræk.
Nissan X-Trail er en såkaldt softroader, der fås med forhjulstræk eller simpelt firehjulstræk.

Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • Motor: 1,6-liters, 4-cylindret turbobenzin
  • Ydelse: 163 HK v. 5600 o/m.
  • Max. moment: 240 Nm v. 2000-4000 o/m.
  • EU-norm: 15,6 km/l.
  • Topfart: 200 km/t.
  • 0-100 km/t: 9,7 sek.
  • Fælge: 19″
  • Køreklar vægt: 1645 kg.
  • Nyttelast: 565 kg.
  • Max. tilladt trailervægt: 1800 kg.
  • Pris: 244.139 kr. plus moms.

Modellen Nissan X-Trail er barn af tiden op til årtusindeskiftet, hvor bilfabrikkerne i stor stil sendte nye livsstils-offroadere ud på markedet. Toyota RAV4 og Suzuki Vitara var pionererne, som spandt guld på den nye biltype.

Disse typer af offroadere har et relativt simpelt firehjulstræk, der møder sin begrænsning i blødt mudder, ligesom det i regelen langbenede første gear ikke er optimalt til terrænkørsel.

Suzuki Vitara var traditionelt den skrappeste i terrænet med X-Trail lige i hælene og RAV4 som den, der lagde mest vægt på dynamiske køreegenskaber på asfalten.

Fra offroader til crossover

I dag kan X-Trail ikke længere betegnes som kun en offroader. Som sine konkurrenter spiller den på flere strenge. Der fås udgaver kun med forhjulstræk, ligesom designet og køreegenskaberne har nærmet sig personbilernes.

Nu hedder biltypen populært en crossover, og faktisk kan X-Trail i sin tredje generation betragtes som en forvokset udgave af Qashqai.

Gennem tiden er den vokset med næsten 20 centimeter i længden og har nu syv sæder i personvognsudgaven.

På gule plader konkurrerer den for tiden tættest med Ford Kuga, Toyota RAV4 og Mazda CX-5. I dette felt svinger startpriserne for dieseludgaverne mellem 209.000 og 217.000 kroner plus moms, mens indgangspriserne for benzinversionerne går fra 189.000 til 224.000 kroner plus moms.

X-Trail ligger i den lave ende af prisskalaen og har en god kombination af pris og udstyr. Undtagelsen er den firehjulstrukne dieselversion, der er relativt kostbar.

Vi testkørte en forhjulstrukken udgave med en 163-hestes turbobenzinmotor. Den må trække en trailervægt på 1,8 tons, og et plus for modellen er et ganske stort varerum, der måler 2000 VDA-liter. Lasteevnen er også pæn med op til 585 kg.

Benzinheste på arbejde

Motoren er relativ nyudviklet og sikrer en EU-norm på fine 16,1 kilometer på literen (med 17″-fælge), men desværre fås den kun i kombination med forhjulstræk og manuelt gear. Ønsker man firehjulstræk er dieselmotoren eneste mulighed.

Benzinmotoren yder cirka det samme som sine sine nærmeste gulpladekonkurrenter. Alligevel opleves motoren ikke specielt kraftig. Under testen havde vi lejlighed til at lade den trække en beskeden trailervægt på cirka 850 kg, og det gik fint. Men lægger man et lille tons oveni og laster varerummet med nogle hundrede kg, vil de 1600 kubikcentimeter i motorrummet nok få åndenød – turbo eller ej.

Merprisen for en dieseludgave er cirka 15.000 kroner, som vurderes givet godt ud, hvis bilen skal trække tunge læs.

Med sin længde på 464 cm er X-Trail lidt større end sine nærmeste konkurrenter.
Med sin længde på 464 cm er X-Trail lidt større end sine nærmeste konkurrenter.
X-Trail fås med en række assistentsystemer - dog ikke adaptiv fartpilot.
X-Trail fås med en række assistentsystemer – dog ikke adaptiv fartpilot.
Under testen trak bilen uden problemer en beskeden trailervægt på cirka 850 kg.
Under testen trak bilen uden problemer en beskeden trailervægt på cirka 850 kg.

Relateret indhold