– Det hele startede med Tate Modern.
Sådan skriver magasinet The Economist under overskriften “Home of the Brave” (De modiges hjem) i anledningen af den ambitiøse ombygning af Londons store museumsgalleri.
Magasinet fremhæver blandt andet, at Tate Modern op til åbningen i det tidligere kraftværk i 2000 omskabte en turbinehal til et kæmpe udstillingsrum – større end man hidtil havde set nogen steder i verden. Det er en trend, der siden er kopieret af museer og gallerier i blandt andet Milano, San Fransisco og Shanghai.
Tate Modern fortsætter med at udfordre grænserne for, hvordan et museum ser ud – og hvordan det er bygget. Den mere end 2,5 milliarder kroner dyre udvidelse åbner i London i dag fredag med 60 procent mere udstillingsplads. Tate Modern blev kendt for at være blandt de første med værker fra lande og verdensdele, man ikke normalt forbinder med moderne kunst, og fremover vil de nu 10 etager have en endnu større variation.
Bygget på skrottede olietanke
Også facaden har fået et løft. Og et spektakulært et af slagsen, bygget oven på tre skrottede olietanke – der nu er indrettet som udstillingsrum.
Rambøll har hjulpet med at realisere arkitektfirmaet Herzog & de Meurons vision, der blandt andet består af en twistet pyramidestruktur, hvorfra der er en 360 graders udsigt over Themsen, St. Pauls Cathedral og mange andre London-vartegn. Samlet blev 336.000 mursten installeret fra august 2014 og februar 2016.
Der er mange andre nye features inklusive en række rum med loftshøjder på op til 18 meter.
– Det er et reelt privilegium at have spillet en så central rolle ved Tate Moderns udvidelse. Fra fundamentet omkring olietankene til strukturen og skelettet har vi bidraget til at skabe en ikonisk bygning, der reflekterer Tate Modern’s brand, siger Martin Burden, direktør i Rambøll UK.
Siden åbningen i 2000 har London-museet i gennemsnit haft mere end fem millioner besøgende årligt.