Her er bødetaksterne for vejforsinkelser

Det kan fremover blive dyrt at blive forsinket på et vejarbejde i København.
Det vil koste omkring 350.000 kroner om ugen at blive forsinket på et vejarbejde på H.C. Andersens Boulevard. Foto: Colourbox.
Det vil koste omkring 350.000 kroner om ugen at blive forsinket på et vejarbejde på H.C. Andersens Boulevard. Foto: Colourbox.

Fakta om samarbejdsaftalen

  • Københavns Kommune indgik 2015 en samarbejdsaftale med Danske Anlægsentreprenører og de største ledningsejere, HOFOR, Dong Energy og TDC, som skal sikre en bedre fremkommelighed i København. Aftalen er parternes fælles fortolkning af vilkårene i den nye vejlov, og beskriver, hvordan parterne skal koordinere gravearbejderne bedre, hvilke betingelser der følger med en tilladelse, hvordan hhv. vejmyndighed og graveaktør skal håndtere tidsfrister, forlængelser og forsinkelser, og hvordan parterne skal løse evt. tvister.

Det skal blive nemmere at komme igennem trafikken i København, uden at man bliver forsinket af vejarbejde undervejs. Derfor vil Københavns Kommune fremover udstede bøder til de entreprenører og bygherrer, som ikke bliver færdige med deres vejarbejde til den aftalte tid, og hvis man arbejder på en befærdet strækning som eksempelvis H.C. Andersens Boulevard, vil bøden for at være forsinket være på cirka 350.000 kroner om ugen.

– Vi har besluttet, at denne her bøde skal kunne mærkes. Meningen er, at bødeværktøjet skal bruges til at regulere adfærden hos de bygherrer og entreprenører, som ser stort på københavnernes behov for at kunne komme frem og tilbage igennem byen, og det sker altså kun, hvis bøden er tilstrækkelig stor, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

Vi har besluttet, at denne her bøde skal kunne mærkes.

Morten Kabell Teknik- og miljøborgmester, Københavns Kommune

Københanvs Kommune har besluttet at udstede bøderne til de entreprenører og bygherrer, som ikke overholder tidsfristerne, og som ikke ønsker at samarbejde. Det er Transportministeriets nye bekendtgørelse, som træder i kraft 1. juli 2016, der giver kommunen mulighed for at opkræve bøderne, men det er Teknik- og Miljøudvalget i København, der har fastsat bødernes størrelse.

Bøde hver uge

Bøden bliver givet for hver påbegyndt uge, man overskrider tidsfristen på et vejarbejde, og bøden gælder både på veje, cykelstier og fortov. Bødens størrelse afhænger af, hvor stor en trafikmængde, der er på den pågældende strækning. Den mulige bødes størrelse vil fremover blive indarbejdet i de enkelte gravetilladelser, så det står klart for entreprenøren, hvad man risikerer, hvis man overskrider tidsfristen.

Beslutningen har vakt utilfredshed hos Danske Anlægsentreprenører, som Dagens Byggeri skrev i går – særligt fordi Københavns Kommune for et år siden indgik en samarbejdsaftale med anlægsentreprenørerne, der har betydet, at antallet af genedage – altså dage, hvor trafikken på en vejstrækning er væsentligt generet af vejarbejde – er faldet med 14 procent. Københanvs Kommune slår i forbindelse med beslutningen om at indføre bøder samtidig fast, at samarbejdet, der også omfatter HOFOR, Dong Energy og TDC, har givet gode resultater.

Antallet af vejarbejder ligger stabilt på cirka 10.000 om året i Københavns Kommune. Ifølge statistikken var der i alt 207.652 genedage i 2015, mens antallet året før lå på 254.520 dage.

Sådan ser de kommende bødestørrelser ud for forsinkelser på vejarbejder i København.
Sådan ser de kommende bødestørrelser ud for forsinkelser på vejarbejder i København.

Relateret indhold