Mitsubishi L200 Double Cab, Intense, 2,4 DI-D Aut. 4WD
- Motor: 4-cylindret diesel med turbo og intercooler.
- Ydelse: 181 hk v. 3500 o/m.
- Moment: 430 nm v. 2500 o/m.
- EU-norm: 13,8 km/l.
- Topfart: 177 km/t.
- Totalvægt: 2910 kg.
- Lasteevne: 881 kg.
- 4WD-system: Drejeknap-betjent med tilkobling af 4×4 og reduktionsgear.
- Grøn ejerafgift: 4280 kr. pr. halvår.
- Pris for testbil: 240.177 plus moms.
- Billigste L200 koster: 190.177 plus moms.
Mitsubishi L200 har gjort tjeneste som model i 38 år. Gennem tiden har den oparbejdet et godt ry i klassen, og med et europæisk salg på 18-20.000 biler om året ligger den blandt de bedst sælgende pickup-modeller i Europa.
I Danmark er pickup-markedet af en beskeden størrelse. sidste år blev der solgt cirka 560 pickup’er med Toyota Hilux og VW Amarok som de førende. Resten af markedet var omtrent ligeligt fordelt mellem L200, Ford Ranger, Nissan Navara og Isuzu D-Max.
I slutningen af 2015 blev L200 lanceret på det europæiske marked i sin 5. generation, og nyhedens interesse kan spores på de danske salgslister, hvor den i januar og februar kun blev overgået af Toyota Hilux.
Gamle dyder i behold
Med generationsskiftet har L200 fået ny sikkerhedsteknologi som hastighedsbegrænser og linjevogter. Men bilen holder fast i gamle dyder som bladfjedre på bagakslen og et alsidigt firehjulstræk med reduktionsgear. Desværre skal man ned i den billigste version med enkeltkabine og manuelt gear for at få spær på bagakslen.
Den maksimale trailerkapacitet er på fine 3100 kg i kombination med 5-trins automatgear. Her kunne vi dog godt have ønsket os en opgradering til 3500 kg, så den også kan bide skeer med Isuzu D-Max, Amarok og Ranger.
Desværre fås den ikke med radarbaseret, adaptiv fartpilot. På dette punkt er Ford Ranger den eneste pickup i Danmark, der kan fås med denne vigtige sikkerhedsfacilitet.
Men ellers er L200 i dag en fuldt moderniseret pickup med ESP, antispin, bakkeholder-assistent, trailerstabilitets-assistent, syv airbags og en hel del komfortudstyr, som man ser i personbilerne.
Langsom i vendingen
Måske derfor kan marketingfolkene ikke dy sig for at tillægge L200 egenskaber som livsstilsbil.
Og som sådan kan L200 sagtens begå sig, hvis man accepterer ulemperne.
De træder frem, hvis man for eksempel manøverer den 5,28 meter lange bil ind og ud af Kvicklys parkeringsplads. Den kræver plads som en mindre lastvogn, og styretøjet har en så lav udveksling, at der skal drejes og drejes for at få den på plads i båsen.
På vejen hjem gennem villakvarteret får man sig en god hoppetur hen over vejbumpene, fordi den stive bagaksel sender en god del af vejens ujævnheder op gennem rygsøjlen.
Til gengæld kører den imponerende komfortabelt, når det går ligeud på jævn asfalt. Automatgearet med fem trin bladrer blødt fra det ene gear til det andet, og den 181 hestekræfter stærke dieselmotor brummer kultiveret, mens kræfterne udfolder sig. Joh, vi kunne faktisk godt se os selv køre til Nordsverige på eljagt.
Laveste indgangspris
L200 placerer sig med den laveste indgangspris blandt de seks nævnte konkurrenter.
Samtidig er den i øjeblikket den nyeste model på markedet og er godt med på noderne, når det gælder miljø- og sikkerhedsudstyr.
Vores konklusion er, at L200 er en moderne, prisbillig pickup med et alsidigt firehjulstræk, god trailervægt og et rimeligt godt sikkerhedsniveau for biltypen.
Den fem års mekaniske garanti er i øvrigt en af de bedste i klassen.