Pavillonen
- – Placeret på den ikoniske Ipanema strand i Rio.
- – 300 kvm. pavillon, tegnet af Henning Larsen Architects.
- – 75 kvm. legeområde ved siden af den danske pavillon.
- – Pavillonen bygges i aluminium og sejldug indrettes med dansk design.
- – Pavillonens navn er ‘Heart of Denmark’ og på portugisisk, Coração da Dinamarca.
Når OL til sommer afholdes i Rio de Janeiro, skal en 300 kvadratmeter stor pavillon på den verdensberømte Ipanema-strand promovere Danmark og sætte fokus på dansk erhvervsliv, kultur, sport og turisme.
– Det er helt unikt og meget ambitiøst, at Danmark, som det eneste land, har fået lov af de brasilianske myndigheder til at skabe en markedsføringsplatform midt på Ipanema-stranden. Den danske pavillon vil fungere som et udstillingsvindue for Danmark, danske virksomheder og danske produkter under hele OL-perioden og dermed understøtte fortællingen om de kompetencer og løsninger som Danmark er eksponent for. Pavillonen vil også være et samlingspunkt for de danske atleter, repræsentanter og tilskuere, siger Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen.
Pavillonen er en enestående platform for at gøre dansk erhvervslivs styrkepositioner synlige blandt andet inden for bæredygtige byer og byggeri.
Filantropidirektør Anne Skovbro Realdania
VisitDenmark står sammen med Erhvervs- og Vækstministeriet i spidsen for projektet, der er udviklet i samarbejde med bl.a. Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos.
OL-erfaring fra London
Formålet er at styrke det internationale kendskab til Danmark og skabe interesse for danske styrkepositioner. Projektet bygger på gode erfaringer fra OL i London i 2012, hvor VisitDenmark stod bag en lignende dansk platform, med over 200.000 besøgende fra hele verden.
Den danske pavillon er designet af Henning Larsen Architects. Den vil være åben for besøgende på Ipanema alle dage fra kl. 11-22 i perioden fra den 2.-21. august 2016. OL i Rio de Janeiro forventes at tiltrække omkring 1 mio. besøgende fra hele verden og 25.000 pressefolk.
– Pavillonen er en enestående platform for at gøre dansk erhvervslivs styrkepositioner synlige blandt andet inden for bæredygtige byer og byggeri. Gennem vores bidrag vil vi gerne også være med til at sikre, at pavillonens design og indretning understøtter formidlingen af de danske kompetencer og gør dem appellerende over for et globalt publikum, siger Filantropidirektør i Realdania, Anne Skovbro.