Med stor forsigtighed er der blevet kradset i vægge og træværk i den hvide villa, som Arne Jacobsen tegnede til sig selv for 90 år siden. En farvearkæolog har gravet i fortiden og undersøgt, hvordan farverne har ændret sig gennem tiden – eller ikke ændret sig. Arkæologens arbejde afslørede nemlig, at den verdenskendte arkitekt sværgede til hvid, dengang han boede i huset. Det skriver RealDania i en pressemeddelelse.
Farven hvid
En farvearkæolog har været på arbejde i arkitekt Arne Jacobsens hus på Gotfred Rodes Vej 2 i Charlottenlund, hvor den verdensberømte arkitekt boede med sin familie fra 1929 til 1943. Efter flere dages pillearbejde i vægge, murværk, træværk og jern er der nu afsat flere synlige spor af arkæologens gravearbejde, nemlig de såkaldte “farvetrapper”. Men ikke nogen særligt farvestrålende trapper, men derimod et varieret tema over farven hvid: Flødefarvet, sandfarvet, elfenbensfarvet, æggeskalsfarvet og så videre.
Gennem de farvearkæologiske undersøgelser får vi grundigt kendskab til bygningens farver og dekorationer, og vi kan afgøre, hvad der er originalt, og hvad der er kommet til senere.
Per Troelsen – arkitekt og projektleder ved Realdania By & Byg
Hos Realdania By & Byg, der siden 2006 har ejet den kridhvide villa, som Arne Jacobsen tegnede og opførte til sig selv og familien i 1929, indgår resultatet af den farvearkæologiske undersøgelse nu som en del af den baggrundsviden, som løbende indsamles om huset. Og med den nyfundne viden forbliver huset naturligvis hvidt.
– Farver og farveholdninger er en integreret del af en bygnings udtryk, både på det tidspunkt, hvor bygningen opføres, og senere, når skiftende ejere og modeluner dikterer nye farver. Gennem de farvearkæologiske undersøgelser får vi grundigt kendskab til bygningens farver og dekorationer, og vi kan afgøre, hvad der er originalt, og hvad der er kommet til senere. Dén viden er guld værd, når vi skal træffe farvevalg i forbindelse med et restaureringsprojekt, siger Realdania By & Bygs arkitekt og projektleder Per Troelsen, som stod i spidsen for den restaurering, der blev iværksat, dengang huset blev købt.
Knive, vatpinde og særlige kemikalier
Selve farveafdækningen i Arne Jacobsens villa er udført af restaureringstekniker Søren Møller, som med mere end 30 års erfaring i bogstaveligste forstand har gravet sig ind i hundredvis af bygninger.
– Undersøgelsen i Arne Jacobsen-villaen viste, at der på de pudsede vægge i begge etager var forbavsende få lag maling. Heller ikke i husets trapperum sprang farverne i øjnene. Selvom farveafdækningen viste, at trappen har været malet hele syv gange, så er det hver gang sket med en tonet hvid oliemaling, forklarer Søren Møller, hvis vigtigste værktøjer, når der graves efter fortidens farver, er små knive, vatpinde og særlige kemikalier, som skånsomt kan opløse de enkelte farvelag.
Kun i dagligstuen blev der fundet en lille smule farve på de pudsede vægge.
– Det ældste lag fra dengang huset blev bygget, viste sig at være en ganske lys okkerfarve, som også harmonerer fint med den vægfarve, som kan ses på et af Arne Jacobsens egne fotografier fra 1930. Efter okkerfarven er der blevet malet med en lys blågrøn farve. Begge farver var malet med mat oliemaling, siger Søren Møller.



