I mange tilfælde er målet at indsamle data for at udvikle et langt mere behovsstyret management af byer. Det kan være når et termometer fortæller, at nu skal der saltes, at byens skraldespande trænger til en tømning – eller som tilfældet er for SEAS-NVE Udelys afdeling for Internet of Things og Smart Society; belysning der giver tryghed, motiverer og sparer på strømmen – eller gør det lettere at oplade fremtidens bilpark.
Morten Gjølstad Kristensen er Business Development Manager i SEAS-NVE Udelys, en del af Andel-koncernen, der har høje ambitioner i forhold til at udrulle den intelligente belysning, og på hans hjemmebane, Sjælland, er potentialet stort.
– Internet Of Things er en måde at overvåge lysenheder på, og Sjælland alene har vi mere end 280.000 lyspunkter. I dag er fejlmeldinger på lyskilderne manuel de fleste steder, og det gør det dyrt at holde styr på, om hver enkelt lysenhed fungerer, som den skal. Med Internet Of Things kan lamperne selv melde ind, hvis der er et problem og hvad problemet består i, og det gør det langt hurtigere og billigere at finde og rette eventuelle fejl, fortæller Morten Gjølstad Kristensen til Dagens Byggeri.
Men hos SEAS-NVE Udelys ser man lyskilderne som mere end bare lys. På et testområde tæt på Glostrup i Albertslund Kommune har en lang række aktører inden for den smarte byudvikling indrettet et helt kvarter som showroom med gadgets på hvert et gadehjørne. Her kan du lade din elbil direkte fra lygtepælene imens andre lyskilder selv producerer strøm ved brug af solceller og små vindmøller og andre igen leverer internet til datahungrende trafikanter.
Lys skaber tryghed
I Roskilde har man også set lyset i SEAS-NVE Udelys’ intelligente belysnings-løsninger, og det ses blandt andet i brugen af motiverende og tryghedsskabende belysning, der skaber et godt nærmiljø i området bag byens rådhus, imens cyklende på en puklet cykelsti ifølge Henrik Kjær, ansvarlig for gadelys i Roskilde Kommune motiverer til at få pulsen op med belønninger fra intelligente lyskilder.
– Det var vigtigt for os at motivere brugerne til at benytte den nye sti for på den måde at flytte de bløde trafikanter fra trafikken. Det er lykkedes ved at kombinere tryghedsskabende belysning med smarte tiltag, fortæller Henrik Kjær.
Og det er et punkt der går igen i SEAS-NVE Udelys´ udviklingstankegang inden for offentlig belysning; det er bevægelsesmønstre der skal være årsag til ændringer i belysningen, men i nogle tilfælde kan trafikanterne også selv programmere lyselementer langs trafikruterne.
En verden tilpasset dine lysbehov, leveret energivenligt, og så vil du næppe skænke det en tanke, hvis alt virker som det skal – intuitivt og automatiseret, lyder det fra Morten Gjølstad Kristensen.
– De smarteste løsninger er ofte dem, du ikke ser, fortæller Morten Gjølstad Kristensen, og uddyber, at lygtepæle med indbyggede sensorer kan være med til at skabe dynamisk trafikkontrol, så trafiksignalerne kan tilpasses fuldstændig til det aktuelle behov på vejene, hvilket kan spare samfundet for både energi samt spildte timer i bilkøer, da den rigtig belysning er med til at afvikle trafikken hurtigere.
Fremtidens løsninger, der blandt andet kan findes i enkelte lyskryds i det levende laboratorium i Albertslund. I dag må vi dog “nøjes” med, at langt den overvejende del af trafikknudepunkterne fortsat kører efter en timer-funktion med forudbestemte tidsintervaller.
SEAS-NVE Udelys er langt fra den eneste virksomhed, der har kastet sig over udrulning og udvikling af smarte lys-løsninger, men der mangler fortsat konsensus om, hvilke standarder der skal være de gældende i fremtiden, og her er Smart City Cluster med til at sætte retningen for udviklingen, så kommunerne ikke ender i en blindgyde. Og der arbejdes på at samle data på tværs af sektoren, så det bliver muligt for leverandørerne at få de innovative produkter hurtigere på markedet.
Lighting Metropolis
I Egedal Kommune har man ambitioner om at være med helt fremme i forhold til at implementere ny teknologi for at forbedre og nytænke hverdagen for kommunens borgere, og her fortæller Sune Schøning, Smart City Koordinator, at man har drevet det så gået så vidt, så gadelamper langs cykelstier kan interagere med børn via en påklistret chip på cykelhjelmen, som børnene selv kan programmere fra sin smartphone. Et projekt der har til formål at få flere børn til at tage cyklen i skole i stedet for at blive kørt af deres forældre.
Ud over at give børnene en trafikal oplevelse ud over det sædvanlige, når dyr fra savannen eller nærområdet dukker op i forudbestilte farver, så lyses vejen kun op 100 meter foran og bagved cyklisten, og det er faktisk ikke kun for at spare på strømmen. Også den lokale flora og fauna har fordel af at blive generet mindst muligt af lyskilderne. Men som Morten Gjølstad Kristensen allerede har fortalt, så er det, øjet ser, langt den mindste del af gevinsten ved den smarte belysning.
– Når dyrene lyser op i vejsiden fordi en cykel kører forbi, så går der jo også data den anden vej, der kan gøre Egedal Kommune klogere på, hvor mange trafikanter, der befinder sig på cykelstierne samtidig med at der sker en live rapportering af, hvor meget energi hver enkelt lysenhed forbruger – og at den virker, som den skal. Og dermed er den intelligente belysning både med til at skabe værdi i borgernes hverdag og overblik over kommunens økonomi.