Halvdelen af Femern-kontrakterne går til danske virksomheder

Direktør i Femern ser de mange danske kontrakter som et tegn på, at danske virksomheder er særdeles konkurrencedygtige, og at særligt de lokale generelt har været godt forberedt på muligheden.
Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel. Den 18 kilometer lange forbindelse mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på Tyskland vil gøre det muligt at krydse Femern Bælt på kun 10 minutter i bil og syv minutter i tog. Foto: Femern.
Femern Bælt-tunnelen bliver verdens længste sænketunnel. Den 18 kilometer lange forbindelse mellem Rødbyhavn på Lolland og Puttgarden på Tyskland vil gøre det muligt at krydse Femern Bælt på kun 10 minutter i bil og syv minutter i tog. Foto: Femern.

Selvom den primære byggeplads ligger ved Rødbyhavn på Lolland, kan Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt mærkes på bundlinjen hos virksomheder over hele Danmark. Over 100 danske virksomheder på tværs af mange forskellige brancher har indtil nu fået del i opgaverne.

Det er op til de to entreprenørkonsortier FLC og FBC at vælge deres underleverandører, og det store danske aftryk er derfor i høj grad virksomhedernes egen fortjeneste.

– Jeg ser det som et tegn på, at danske virksomheder er særdeles konkurrencedygtige, og især de lokale generelt har været godt forberedt på de muligheder, som byggeriet af Femern Bælt-tunnelen giver, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern.

Kort over, hvordan de danske kontrakter fordeler sig i landet.
Kort over, hvordan de danske kontrakter fordeler sig i landet.

De lokale udgør en tredjedel

En optælling af de over 200 kontrakter, som indtil nu er blevet tildelt på projektet viser, at over halvdelen er gået til danske virksomheder. En af de største kontrakter landede hos stålproducenten Give Steel i Brande, der har fået til opgave at levere 8.000 stålspær til den store fabrik, der skal producere Femern Bælt-tunnelens elementer.

Lokale virksomheder på Lolland og Falster tegner sig for cirka en tredjedel af kontrakterne, mens resten fordeler sig over Sjælland, hovedstadsområdet og resten af Danmark.

Den 1. januar 2021 blev det officielle startskud til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland. Tunnelen forventes at stå færdig i 2029.

Relateret indhold