Digitaliserede håndværkere rykker

60 procent mere omsætning pr. medarbejder. Det er gevinsten ved øget digitalisering i et håndværkerfirma, viser nye tal fra Visma e-conomic.
Mere digitalisering i administrationen frigiver tid i firmaerne og ganer bundlinjen, lyder budskabet fra Visma e-conomic. Illustration: Visma e-conomic.
Mere digitalisering i administrationen frigiver tid i firmaerne og ganer bundlinjen, lyder budskabet fra Visma e-conomic. Illustration: Visma e-conomic.

Selvom coronakrisen har ramt dansk økonomi hårdt, er aktiviteten i bygge- og anlægsbranchen steget. Det bekræftes nu også af tal fra Visma e-conomic, der leverer regnskabsservice til cirka 40 procent af alle danske håndværksvirksomheder. Tallene viser, at omsætningen blandt landets håndværkere er steget med hele 14 procent under krisen.

En mere dybdegående analyse af tallene viser samtidig, at de håndværksvirksomheder, som har digitaliseret alle administrativt tunge processer og forretningsgange, omsætter for cirka 60 procent mere pr. medarbejder, end de som ikke har digitaliseret deres forretning. Det svarer til en årlig meromsætning på hele 640.000 kroner pr. medarbejder.

– At gå fra at have håndteret omkostningstunge administrative processer manuelt til i dag at have automatiseret 90 procent af vores administration, har været en game changer for os. Vi oplever simpelthen at få frigivet enorme mængder tid i bogholderiet og hos alle vores montører. Tid som bruges på at tage flere opgaver ind og på at yde en bedre kundeservice ude hos kunderne. Hos os har digitalisering resulteret i en øget effektivisering og en forbedret konkurrenceevne, udtaler partner fra El og Teknik i Næstved, Anders Colding Lund Petersen.

Hver anden digitaliserer

Ud af de 22.500 små og mellemstore private håndværksvirksomheder, som e-conomic servicerer, har hver anden allerede digitaliseret sin administration. Det gør uden tvivl en forskel for håndværkeres forretning, vurderer Thomas Pedersen, som er Visma e-conomics brancheekspert indenfor håndværksbranchen.

– Det har aldrig været mere relevant end nu at lade sin forretning digitalisere. Tallene taler for sig selv. Den store forskel på digitaliserede og ikke-digitaliserede håndværksvirksomheder er, at de digitaliserede er langt bedre gearet til at gribe de muligheder, som de gunstige coronaskabte markedsvilkår kaster af sig. Ganske enkelt fordi, de har frigivet ressourcer og tid til at kunne reagere hurtigere og arbejde mere effektivt, og det giver dem en klar konkurrencefordel, siger han.

Stort potentiale

Det er særligt i forbindelse med blandt andet ordrestyring, timeregistrering, materialeindkøb, lagerstyring, fakturering og bogføring, at digitaliseringen giver gevinster. Det er alle håndholdte processer, som er sårbare over for menneskelige fejl, og som kræver rigtig mange mandetimer.

– Digitalisering af administrative processer gavner ikke kun økonomien mærkbart hos den enkelte håndværksvirksomhed. Grundet branchens størrelse vil øget digitalisering også gavne Danmarks økonomi og konkurrenceevne på sigt, siger Thomas Pedersen.

En håndværksvirksomhed betragtes som digitaliseret, når essentielle, manuelle processer med ordrestyring, timeregistrering, bogføring og fakturering sker automatisk med minimale administrative ressourcer tilknyttet.

Relateret indhold