Der var ikke champagne, konfetti og hurraråb, men alligevel var begejstringen udtalt stor, da Head of Materials fra Henning Larsen Architects, Martha Lewis, og arkitekt og Sustainability Director fra NREP, Anna-Mette Monnelly, præsenterede den danske byggebranches nye materialepas på Circular Build Forums første dag d. 17. januar.
– Den der kan levere transparens og sporbarhed, sidder på fremtiden, sagde Anna-Mette Monnelly bl.a., mens Martha Lewis kaldte samarbejdet om materialepasset for utraditionelt.
– Det er et sjældent samarbejde, der har ført til Materialepasset: Det er bygget på tillid og med meget beskeden finansiering. Det har taget meget lang tid at komme til, hvor vi er i dag, men ventetiden og det hårde arbejde har været det hele værd.
Læs mere om Materialepasset her.
Bag udviklingen af det nye materialepas står da også rigtigt nok en skønsom gruppe dedikerede ildsjæle med stærke og brede kompetencer inden for det byggede miljø.
Virksomhederne og brancheforeningerne bag er Bygherreforeningen, Danske Byggecentre, Henning Larsen, Lendager Group, Molio, NCC, NREP, Søren Jensen, svenske SundaHus og Troldtekt, mens Grundejernes Investeringsfond, Boligfonden Kuben og Danske Byggecentre har støttet projektet økonomisk siden 2019.
Udviklingen af materialepasset udspringer af brancheinitiativet Sustainable Build, der i 2016 blev faciliteret af Dansk Arkitektur Center (DAC). Derfor har arbejdstitlen på den eksisterende udgave af passet været Sustainable Build-passet.
Køber kan stille krav til informationer
Efter Martha Lewis’ og Anna-Mette Monnellys korte introduktion til materialepasset under Circular Build Forums velkomstseance, deltog knap en tredjedel af konferencens mere end 300 deltagere på det efterfølgende oplæg, hvor Jan Boström fra SundaHus gennemgik opbygningen af materialepasset og bl.a. viste, hvordan der er plads til alle oplysninger om et givent produkt – fra indhold, klassifikationer og kemi til ressourcepotentiale, indeklima, hvordan produktet er monteret og om det kan adskilles igen.
– Det er op til producenten, hvor meget information, der skal ind i materialepasset, men køber kan altid stille krav til, hvad han/hun gerne vil have af oplysninger, sagde Jan Boström bl.a. under introduktionen.
Her deltog også Troldtekts bæredygtigheds- og kommunikationschef, Tina Kristensen, der har fungeret som praktisk prøvekanin og brugerkritiker under opbygningsfasen.
– Vi har afprøvet Materialepasset, og det fungerer fint. Det viser bl.a. andre informationer, end EPD’en gør, sagde hun.
Materialepasset er open source og er gratis at bruge. Den virksomhed, der udfylder et materialepas for sit produkt, vil altid være ansvarlig for indholdet.