Nogle af morgendagens bygningskonstruktørere, byggeteknikkere og byggekoordinatorere udspringer fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense. Her er Mikkel Toppel Andersen lektor – et job der blandt andet består i at øge det teknologiske kendskab i byggebranchen.
– Vi ser på nye teknologier og på hvilke virksomheder, vores elever skal navigere i. Vi deltager i udviklingsprojekter, har virksomhedsforløb og samarbejder for at høste erfaringer og innoverere, siger han og fortsætter:
– Udfordringen er, at vi uddanner generalister til en konservativ branche. Vi prøver at få en større teknologiforståelse ind og løfte blikket. Det handler nogle gange helt banalt om at give en forståelse af, hvorfor data er vigtigt. Men vi står i et skisma: vi kigger på brancheforecasts, men vi uddanner ikke specialister til branchen, siger Mikkel Toppel Andersen.
Udviklingen af nye teknologier tager til i hastighed, men er også meget foranderlig. Det gør, at man ikke bare kan bygge uddannelserne op om specifikke teknologier, vi kender i dag, for de kan være forældede om få år. Derfor lægges vægten på en generel forståelse af data, digitalisering, robotter og nye teknologier. Det er nødvendigt, hvis uddannelserne ikke skal spille fallit og uddanne til en virkelighed, der ikke eksisterer.
Ude i virksomhederne er der ligeledes behov for at øge kendskabet til digitalisering og nye teknologi. Derfor har BygFyn og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense et samarbejde.
– Vi udvikler kursusforløb for håndværksmestre, hvor vi sætter fokus på at analysere virksomhederne og finde områder, hvor de kan effektivisere og optimere. Det kan være alt fra timestyring, gps-tracking, reducere spild eller rekruttering, siger Kristian Bork, forretningsudvikler hos BygFyn.