Maskinhal er revet ned – og genopstår senere

Arbejdet på det nye Statens Naturhistoriske museum er i fuld gang. En næsten 600 kvadratmeter bygning er taget ned, men den genopføres igen med de oprindelige materialer.
Blandt andet murstenene skal genbruges i genopbygningen. Pressefoto: Vejdirektoratet.
Blandt andet murstenene skal genbruges i genopbygningen. Pressefoto: Vejdirektoratet.

Om projektet

  • Vejdirektoratet er bygherre på det nye Statens Naturhistoriske Museum og bygger til Københavns Universitet.
  • Det nye museum skal samle Københavns Universitets Zoologisk Museum, Geologisk Museum og Botanisk Have til ét museum.
  • Statens Naturhistoriske Museum har en budgetramme på cirka 1,2 mia. kr. og er finansieret af VILLUM FONDEN, Novo Nordisk Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Det Obelske Familiefond samt Københavns Universitet og staten.
  • Statens Naturhistoriske Museum forventes at åbne i 2023.

Som en del af klargøringen til byggeriet af det nye Statens Naturhistoriske Museum er mindre bygninger ved Sølvtorvskomplekset allerede blevet fjernet. Det gælder også de gamle væksthuse, som i sommer blev overtaget af Aarstiderne og fjernet fra området.

Nu er den 580 kvadratmeter store bygning i Sølvtorvskomplekset, kendt som Maskinhallen, som er en del af den tidligere Polytekniske Læreanstalt, taget ned for at gøre plads til museumsbyggeriet. Bygningen lå der, hvor der bygges fremtidige udstillingsrum under jorden.

Maskinhallen og de eksisterende bygninger i Sølvtorvskomplekset bliver en del af det nye museum, der vil bestå af underjordiske udstillingsrum og en ny udstillingssal. Maskinhallen vil blive genopført med blandt andet de oprindelige mursten. Derefter vil den fungere som en del af museets fremtidige indgangsområde fra Botanisk Have.

Nedtagningen af Maskinhallen er sket, så bygningens mursten og spær kan bruges til den fremtidige genopbygning.

– Facadestenene er omhyggeligt fjernet til opmagasinering. Når de underjordiske udstillingsrum er etableret, kan bygningen genopføres med de oprindelige mursten og den oprindelige tagbeklædning, så bygningen i fremtiden kan fremstå med patina. Dermed vil den indgå i helhed med de øvrige bygninger i Sølvtorvskomplekset, som bliver indrettet til museet. Det er naturligvis også positivt, at vi kan genanvende gode kvalitetsmaterialer frem for at skulle købe nye, siger Hanne Alrø, der er projektchef i Vejdirektoratet.

Maskinhallens facadesten, skifertag, stålgitterkonstruktioner samt lidt tømrerkonstruktion i ovenlys vil blive benyttet i genopbygningen.

Bygningen planlægges genopført fra efteråret 2021 til foråret 2022.

Relateret indhold