Spillekort inspirerer til digital udvikling i byggeriet

Det klassiske spil med bilkort har fået sin pendant i 22 Technology Cards udviklet af dansk ph.d.-kandidat.
Sidsel Katrine Ernstsen er ph.d. hos Niras og ansvarlig for udviklingen af teknologikortene - en ny måde at vidensformidle på. Foto: Niras.
Sidsel Katrine Ernstsen er ph.d. hos Niras og ansvarlig for udviklingen af teknologikortene - en ny måde at vidensformidle på. Foto: Niras.

Tre grupper af Niras-medarbejdere står fordelt ved to tavler og et bord. De rykker hektisk rundt på 22 kort, hvor hvert enkelt beskriver digitale teknologier, som kommer til at påvirke bygge- og anlægsbranchen.

Men det er sværere, end det lyder. Deltagerne omfordeler kortene flere gange, for hvad er egentlig vigtigst lige nu? Er det “Big Data Analytics” eller “Augmented Reality”? Kortene med de 22 teknologier har fået navnet Technology Cards, og ph.d.-forskeren Sidsel Katrine Ernstsen fik inspiration til kortene fra 80’ernes bilkort. Hver af de enkelte teknologier er kort beskrevet – suppleret med plusser og minusser for branchen, og hvor meget de har indflydelse på byggeriets eller anlægsprojektets tre faser: projektering, opførelse og drift.

– Jeg har udviklet kortene til at facilitere strategiske dialoger om, hvordan fremtidens bygge- og anlægsbranche kommer til at forme sig. I byggebranchen er man i gang med en omfattende digitaliseringsproces, men hvilke teknologier, der kommer til at præge fremtiden og på hvilken måde, kan være svært at spå om. Det skal kortene hjælpe med at tale om, siger Sidsel Katrine Ernstsen.

Genial gamification-del

Bygge- og anlægsbranchen er allerede godt i gang med at blive digitaliseret, men det er primært ved at sætte strøm til de processer, der altid har været på området eksempelvis gennem BIM – “Building Information Model”.

– Sidsels spillekort åbner for en meget bredere diskussion af, hvordan teknologierne påvirker branchen, og hvor fantasien kan få frit løb. Jeg synes, at ideen med spillekortene er genial. Hele gamification-delen, hvor man nemt kan spille kortene og dermed få ideerne på bordet, har en meget større gennemslagskraft end de traditionelle åbne workshops, hvor næsten intet er givet på forhånd, siger forretningschef for Data, Analyse og Planlægning i Niras, Christian Holmegaard Mossing.

Kortspillet er en af de foreløbige konklusioner i civilingeniør Sidsel Katrine Ernstsens erhvervs-ph.d. i samarbejde DTU Management og Niras. Målet med forskningsprojektet er dels at finde ud af, hvad digital disruption er, dels hvad den betyder for fremtidens bygge- og anlægsbranche. Man kan læse mere om Technology Cards her.

Relateret indhold