Pigerne skal informeres og inspireres ind på erhvervsskolerne

Underdirektør Tina Voldby, Tekniq Arbejdsgiverne.
Underdirektør Tina Voldby, Tekniq Arbejdsgiverne.

Det går den forkerte vej, når det gælder om at få flere piger til at vælge en erhvervsuddannelse. For mens den samlede andel af unge, som søgte ind på en erhvervsskole, steg med 0,7 procentpoint i 2019 for landet som helhed, så faldt tallet for pigerne i samme periode med 0,2 procentpoint.

Det er en bekymrende udvikling i en tid, hvor vi mere end nogensinde har brug for at få flere, ikke mindst piger, til at søge ind på erhvervsskolerne. Tallene viser, hvor vigtigt det er, at vi søsætter initiativer, der er målrettet mod netop pigerne. Det er også derfor, vi er gået ind i eksempelvis Boss Ladies-projektet.

Projektet arbejder målrettet med at informere og inspirere piger i folkeskolen til at vende blikket mod erhvervsuddannelserne, når de skal videre i uddannelsessystemet. Det sker bl.a. ved hjælp af en række kvindelige “ambassadører”, der selv har valgt denne uddannelsesvej, som tager ud på folkeskolerne for at fortælle om de mange karrieremuligheder, erhvervsuddannelserne har at byde på.

Flere initiativer ønskes

Og vi har brug for mange flere af denne type initiativer, hvis det skal lykkes for alvor at knække kurven. Pigerne har brug for rollemodeller, der kan gøre op med de mange fordomme om, at erhvervsuddannelserne er udprægede mandefag. Sådan er det nemlig langt fra længere.

Derfor vil Boss Ladies også være til stede, når de danske mesterskaber for lærlinge, DM i Skills, afholdes de kommende dage.

Der er som sagt behov for, at især flere piger slipper den traditionelle tænkning om gymnasiet som det eneste rigtige valg og i stedet sætter kursen mod erhvervsskolerne. Vi har brug for alle de dygtige unge, drenge såvel som piger, vi kan få.

Relateret indhold