Årets Skolebyggeri er Det Kgl. Bibliotek

Det nye læringsmiljø på afdelingen i Aarhus har netop fået prisen overrakt.
Det nye læringsmiljø er bygget op over fire niveauer fra kælder til anden sal. Foto: Niels Nygaard.
Det nye læringsmiljø er bygget op over fire niveauer fra kælder til anden sal. Foto: Niels Nygaard.

Udbyggelsen af Det Kgl. Bibliotek Aarhus

  • ANLÆGSSUM: 11 millioner kroner
  • STØRRELSE: Ca. 4000 kvadratmeter
  • BYGHERRE: Det Kgl. Bibliotek Aarhus
  • ARKITEKT: Arkitema Architects
  • INGENIØR: MOE

Udbygningen af Det Kgl. Bibliotek Aarhus er Årets Skolebyggeri 2018. Det er netop blevet offentliggjort på konferencen “Fremtidens skole og læringsrum”, som Nohrcon afholder.

Det Kgl. Bibliotek Aarhus har været bygherre på projektet, der strækker sig over fire etager og som både indeholder studiepladser, læsesale, seminar- og mødeområde samt en kantine.

Arkitema Architects tegnede projektet, mens MOE var ingeniører. Selve projektet blev valgt til den endelige afstemning af en jury, men afstemningen derefter har været fri for alle.

– Det betyder rigtig meget, for det er en anerkendelse at ef stykke arbejde, hvor vi har haft et fantastisk samarbejde med en ambitiøs bygherre, der altid har haft brugerne af biblioteket i fokus, siger Anna Kathrine Bisgaard Sørensen, som er arkitekt og kreativ leder på projektet.

Den påstand bakker AU Librarys viceformand, Erik Hofmeister, op om.

– Det hele har fra første færd været fremragende. De hjalp os selvfølgelig med skitser, men de hjalp os også meget med selve processen, hvor de havde en rendyrket proceskonsulent til det store arbejde, siger Erik Hofmeister.

Plads til snak og ro

Det er første gang nogensinde, at en “ikke-skole” vinder prisen, som er blevet uddelt siden 2013. I stedet er der blevet kreeret et læringsmiljø, som hovedsageligt skal bruges af de studerende på Aarhus Universitet.

-Jeg ved ikke, om man kan sige, at vi faldt uden for normen, men vi er selvfølgelig lidt anderledes i forhold til de andre finalister i og med, at vi har skabt et åbent og universielt miljø og ikke en skole, siger Anna Kathrine Bisgaard Sørensen.

I juryens udvælgelse af de fem finalister blev der blandt andet lagt på, at det var et fuldendt projekt samtidig med, at brugernes forskellige behov alle er blevet tilgodeset. Noget, som var planen helt fra start af.

– Baggrunden var den, at vi fik lov til at udvide et areal på 800 kvadratmeter i vores kælder. Da vi fik den mulighed, valgte vi så at tænke publikumsarealerne på alle fire etager under ét samlet projekt. Vi er til for de studerende, og vi lod dem komme med på en workshop, hvor der kom mange idéer med fra. Og så var det vigtigt for os, at der var muligheder for mange forskellige ting. Der er rum til at nærlæse i stilhed og andre rum til at lave gruppearbejde i, siger Erik Hofmeister.

Fremgang i besøgende

Projektet startede i 2015 og blev reelt set først færdig tidligere i år med Bibliotekshaven.

– Det er godt, at Det Kgl. Bibliotek valgte at holde fast i den grundlæggende arkitektoniske hovedidé. Når et projekt er blevet realiseret over flere etaper, kan der løbe meget vand gennem åen, men her har de som bygherre valgt at holde fast i den oprindelige linje, hvilket også blev godt for det endelige resultat, siger Anna Kathrine Bisgaard Sørensen.

Siden åbningen har der været en tydelig fremgang i besøgstallet, og fra januar til september i år har der været cirka 62.000 flere besøgende end samme periode sidste år.

– Jeg er sikker på, at det er på grund af de fine rammer. Vi har ikke lavet brugerundersøgelsen endnu, men der er helt bestemt sket et kvalitetsløft,” siger Erik Hofmeister.

De andre fire finalister var folkeskolerne Nøvling Skole, Skovbakkeskolen og Kalvebod Fælled Skole i henholdsvis Gistrup, Odder og København, samt Glødelampen, der er en udbyggelse af VUC Syd i Aabenraa.

Relateret indhold