Stationen Stockholm City, også kaldet pendlerkatedralen, minder mere om en futuristisk kunsthal end en ny metrostation.
De bølgede former i loftet åbner stationens indre op og giver besøgende en ekstraordinær rejse ned under byens overflade. Det skulpturelle loft er inspireret af Berninis skulptur The Ecstasy of Saint Teresa. Det er udformet i et danskproduceret materiale, nemlig Rockfon Mono Acoustic fra den danske akustikproducent Rockfon.
I det svenske projekt skal kunsten gøre det interessant og inspirerende for borgerne at færdes i den kollektive trafik.
– Pendlerkatedralen er designet med henblik på at hæve loftet til en højere dimension. De rullende former leder tankerne hen på en gotisk katedral, siger arkitekt og delprojektleder Per Gyllhammar, der har været ansvarlig for, at både design og funktioner blev opfyldt på den svenske metrostation.
Akustikken i højsædet
Kunstnerens plisserede vision havde været umulig at virkeliggøre uden et fleksibelt materiale. Netop det er Rockfon Mono Acoustic, som er en fleksibel akustikløsning i stenuld, der kan designes og formgives på næsten enhver tænkelig måde. Akustikløsningen dæmper støj, der skal give et behageligt lydniveau i området, ligesom kernen af stenuld giver en meget høj brandsikkerhed.
I den kommende københavnske metro er der også tænkt over akustikken. Det skal være behageligt at føre en samtale, selvom man står i en tætpakket metro. Akustikken er dog ikke integreret i kunsten som i Stockholm, lyder det fra Mimi Larsson, chefkonsulent i Metroselskabet, der står bag det københavnske metrobyggeri.
– Stockholm er kendt for, at deres metrostationer er udsmykkede, og det ser jo afsindigt smukt ud i det her eksempel. Det er virkelig fint, at de holder fast i den tradition. Samtidig tror jeg også, at der er et kæmpe udviklingspotentiale i det for producenterne, når der er en kunstner inde over. For det kræver noget andet af produkterne og en anden indstilling, end når man bare gør det, som man plejer, forklarer hun.
Skaber en fortælling
Tanken om at inddrage kunst og spændende arkitektoniske greb kendetegner også det nye metrobyggeri i København. I Cityringen kommer de rejsende til at kunne genkende byrummet nede i metroen, så det bliver lettere at orientere sig. Hver station får en farve og et materiale, der reflekterer omgivelserne over jorden. Ved Frederiksberg Allé bliver farven for eksempel grøn for at afspejle den grønne bydel.
På den nye Sydhavnslinje, der står klar i 2020, er kunsten for første gang inviteret med ind i metroens arkitektur fra starten. Et samarbejde med Statens Kunstfond gør det muligt at få at integreret kunst i arkitekturen på hver station. Og det er vigtigt for at danne rammerne om den fortælling, som metroen er.
– Kunsten er med til at skabe en fortælling om, hvad det er for et sted, man befinder sig. Det går ind og bliver en del af folks hverdagsfortællinger, fordi det skaber vartegn og på den måde bliver en del af byrummet. Når man for eksempel skal forklare, hvor man bor, og man siger, at man bor lige ved siden af stationen med det her specielle loft, der er i Stockholm, så bidrager det jo netop til orientering, men også til fortællingen om os selv og byen, lyder det afsluttende fra Mimi Larsson.