Kommuner bør udbyde opgaver mere SMV-venligt

Jesper Grubbe Møller, tømrermester og formand for HIF Danmark. Pressefoto.
Jesper Grubbe Møller, tømrermester og formand for HIF Danmark. Pressefoto.

Små og mellemstore virksomheder, SMV’er, er afhængige af at bo i en erhvervsvenlig kommune. Som nedtælling til kommunalvalget i november har HIF Danmark derfor i samarbejde Håndværksrådet undersøgt SMV’ers erhvervsvilkår i kommunerne landet over.

Kommunens manglende evne til at udbyde i mindre portioner, for eksempel i fagentrepriser, er det emne, flest SMV’er anser for at være det største problem i forhold til kommunens erhvervsvenlighed. Derfor arbejder HIF Danmark og Håndværksrådet på at hjælpe en række kommuner med at udforme en SMV-venlig udbudspolitik.

Kommunerne skal lære af hinanden og bør generelt være langt bedre til at udbyde deres opgaver, så de lokale små og mellemstore virksomheder også har en chance for at være med. Det er os, der sørger for, at der er lokale arbejdspladser og lærepladser til kommunens unge.

For store kommunale udbud

Knap 900 medlemmer af HIF Danmark deltager i undersøgelsen. 45 procent af de deltagende virksomheder peger på, at deres kommune godt kunne forbedre sig i forhold til at udbyde deres opgaver i mindre klumper. 32 procent svarer, at deres kommune er ‘dårlig’ eller ‘ikke særlig god’ til det.

40 procent mener, at kommunerne er for dårlige til at synliggøre, når kommunen udbyder nye opgaver.

Tallene taler deres eget sprog. Jeg håber meget, at kommunerne tager disse tal alvorligt og strammer op, så det ikke skal være en ren skattejagt for vores medlemmer at finde frem til de kommunale opgaver.

Fast kontaktperson og én indgang

Der er en generel tilfredshed med kommunikationen mellem kommunen og virksomheden, viser undersøgelsen. Således svarer 34 procent af respondenterne, at de er tilfredse med deres kommunes villighed til at indgå i dialog. Til gengæld er der en stor efterspørgsel efter én fast kontaktperson og én indgang til kommunen. Således er hele 67 procent af dem, der har en ordning med en fast kontaktperson hos kommunen, tilfredse, og 55 procent af de virksomheder, der ikke har mulighed for det, kunne godt tænke sig det.

Der er ingen tvivl om, at man som mindre virksomhed ikke har tid til at bokse alt for meget rundt med kommunen. Man har ikke tid til at ringe rundt til forskellige kommunekontorer. En fast kontaktperson ville lette det administrative bøvl for rigtig mange virksomheder.

Relateret indhold