Slut med gisninger og gæt om fremtidens infrastruktur

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) har nedsat en ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til, hvordan Danmark bliver klar til fremtidens transport.
En ekspertgruppe skal klæde regeringen på til at træffe informerede valg om fremtidens infrastruktur. Foto: Colourbox.
En ekspertgruppe skal klæde regeringen på til at træffe informerede valg om fremtidens infrastruktur. Foto: Colourbox.

Ekspertgruppens sammensætning

  • Formand for ekspertgruppen er transportforsker Niels Buus Kristensen, cand.polit. og Ph.D. fra Københavns Universitet. Han er i dag forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og medlem af Klimarådet. Tidligere har han været direktør for DTU Transport og udviklingschef i COWI.
  • De øvrige deltagere i ekspertgruppen er:
  • – Anette Enemark, civ.ing. med speciale i fysisk planlægning fra Aalborg Universitet og fagjournalist fra Aarhus Journalisthøjskole. I dag er hun mobilitetschef i Movia.
  • – Katinka Hauxner, cand.scient.pol., bystrategisk rådgiver og indehaver af rådgivningsvirksomheden Hauxner ApS.
  • – Mogens Fosgerau, professor ved DTU. Blandt de førende transportøkonomer i verden og har udgivet en lang række meget citerede videnskabelige artikler.
  • – Otto Anker Nielsen, professor, civilingeniør og Ph.d. fra DTU. Leder af Transport DTU og Trafikmodeldivisionen på DTU Management Engineering. Medejer og bestyrelsesformand for Rapidis Aps.
  • – Søren Riis, dr. phil. og Ph.d. fra Albert-Ludwigs-Universität, Tyskland, lektor i teknologi- og videnskabsfilosofi (Roskilde Universitet), co-founder af GoMore, leder af forskergruppen SAiNT og associeret partner ved Instituttet for Fremtidsforskning.

En ekspertgruppe skal efter ønske fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) komme med anbefalinger til, hvordan Danmark bliver klar til fremtidens transport. Ministeren peger på, at der de kommende år skal træffes beslutninger om nogle meget store investeringer, der kommer til at række langt ud i fremtiden, men samtidig søger han mere viden om hvilken fremtid, der bliver tale om.

Han peger på, at der bliver tale om selvkørende biler, førerløse tog, eldrevne cykler, deleøkonomi og urbanisering, og dertil kommer ændrede adfærds- og familieformer.

– Teknologien udvikler sig hele tiden og skaber nye muligheder for, hvordan vi transporterer os. Samtidig vil de langsigtede perspektiver for transport i Danmark måske se anderledes ud, hvis man tænker på tværs af transportformerne og tager højde for, at arbejds- og familiestrukturer har ændret sig markant over de sidste årtier. Det er min forhåbning, at ekspertgruppen kan bidrage med at udpege både udfordringer og muligheder, så vi har det bedst mulige grundlag for at udvikle gode og effektive transportløsninger til danskerne, siger Ole Birk Olesen.

Uvidenhedens vakuum

Adspurgt om det ikke er noget, man har hørt før, svarer ministeren:

– Vi står i et “uvidenhedens vakuum” omkring, hvad ny teknologi vil betyde i forhold til folks transportvaner og mobilitet. Vi bliver nødt til at få et bud fra nogen, der er klogere end vi politikere på, hvad der kommer til at ske med en vis sikkerhed. Der er blandt andet en reel mangel på viden blandt beslutningstagerne om, hvad selvkørende transport får af betydning for folks transportbehov, hvis flere flytter ind til byerne, eller om det omvendt vil være sådan, at de digitale arbejdspladser betyder, at folk kan bo uden for byerne. Det må vi have analyseret af mennesker, vi har tillid til, og så må vi træffe vores beslutninger ud fra det, siger Ole Birk Olesen til Dagens Byggeri.

Forkerte beslutninger

Han mener ikke, at den pågældende viden i forvejen er til stede.

– Vi har ingen som helst viden, og slet ikke på Christiansborg. Jeg hører tit folk, der peger på, at de beslutninger for infrastrukturen, vi træffer i øjeblikket, er forkerte, fordi verden i fremtiden vil se helt anderledes ud. Vi har ikke på Christiansborg nogen mulighed for at vide, om det er korrekt eller ikke korrekt. Derfor har vi brug for, at nogen med en rimelig sikkerhed kan fortælle, hvad der kommer til at ske, og så kan politikerne træffe kvalificerede beslutninger, siger ministeren, som mener, at der er 22 milliarder kroner ekstra frem mod 2025 til offentlige investeringer i infrastrukturen.

– Vi træffer mange beslutninger i disse år på et tyndt grundlag af gisninger og vilde personlige gæt på, hvad der kommer til at ske i fremtiden, slutter Ole Birk Olesen.

Relateret indhold