Nu forundersøges havnetunnel i København

Regeringen er nu parat til at opfylde et af punkterne i regeringsprogrammet - forundersøgelsen af den københavnske havnetunnel.
Det er blevet besluttet at bruge 24 millioner kroner på en forundersøgelse af en københavnsk havnetunnel. Foto: Colourbox.
Det er blevet besluttet at bruge 24 millioner kroner på en forundersøgelse af en københavnsk havnetunnel. Foto: Colourbox.

Det er nu besluttet, at staten, Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Refshaleøens Ejendomsselskab i fællesskab skal gennemføre en forundersøgelse af en østlig ringvej (havnetunnel) i København.

Den nævnte ringvej kan både binde det overordnede vejnet sammen øst om hovedstaden og aflaste biltrafikken i de centrale bydele, idet meget af den tunge trafik, der i dag ledes gennem Københavns gamle bydel, nu kan ledes uden om. Ringvejen vil også kunne forbedre adgangen til Københavns Havn og Københavns Lufthavn.

Forundersøgelsen forventes at tage omkring to år og koster 24 millioner kroner. Først derefter skal der findes en politisk drøftelse sted og eventuel træffes principbeslutning om projektet.

Private interesser

– Der er oplagte private interesser i en østlig ringvej. Vi får nu testet, om det giver mening at gennemføre projektet som et offentligt privat-partnerskab. Det bliver også interessant at se, hvor meget af projektet der kan finansieres ved brugerbetaling, grundværdistigninger og andre indtægter, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).

Bo Sandberg, der i en årrække har været koordinator for Københavnertunnelgruppen, siger til Dagens Byggeri, at der nu er helt tydeligt lys for enden af Københavnertunnelen.

– En forundersøgelse er ikke ensbetydende med, at den bliver vedtaget, men det er noget, vi har arbejdet for længe, og det er et arbejde, som er meget vigtigt for udviklingen i hovedstadsområdet, siger Bo Sandberg.

Brugerbetaling

Han slår fast, at det bliver et projekt, hvori der både involveres private midler i form af eksempelvis pensionskasser, men også i form af brugerbetaling.

– Det er realistisk med brugerbetaling, fordi bilerne gerne vil lægge eksempelvis tyve kroner for at slippe for en halv times transporttid. Der er store gevinster at hente tidsmæssigt for både erhvervslivet og private brugere. Desuden er der en god pointe i at skille de hårde og de bløde trafikanter ved at lede lastbilerne uden om den indre by, siger Bo Sandberg videre.

Det gode spørgsmål

Det er efterhånden over 20 år siden – nærmere bestemt i 1996 – at de første planer om en havnetunnel i København blev luftet. Dengang i form af en sænketunnel på langs af havnen, og Bo Sandberg erkender da også, at den har været længe undervejs.

– Det gode spørgsmål er, hvorfor Havnetunnelen ikke er lavet for længst, men samtidig skal vi lige holde fast i, at den ikke er besluttet endnu, selv om der foretages en forundersøgelse. Mit bud er, at der nok i bedste fald går ti år, før en havnetunnel kan indvies, slutter Bo Sandberg.

Relateret indhold