Beskæftigelsesministeren: Stort Arbejdstilsyn skaber ikke det gode arbejdsmiljø

Virksomheder med størst risiko for arbejdsmiljøproblemer vil fra årsskiftet få flere tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet - mens virksomheder, der har styr på arbejdsmiljøet, kan se frem til færre tilsyn.
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen mener ikke, at et stort Arbejdstilsyn nødvendigvis medfører et godt arbejdsmiljø. Foto: Colourbox.
Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen mener ikke, at et stort Arbejdstilsyn nødvendigvis medfører et godt arbejdsmiljø. Foto: Colourbox.

Aftalen indeholder følgende:

  • Flere tilsyn med virksomheder med de største arbejdsmiljøproblemer.
  • Flere oplysninger skal tælle med, når en virksomhed udvælges til tilsyn.
  • Tilsyn skal gennemføres dér, hvor arbejdet bliver udført.
  • Nystartede virksomheder skal have tilsyn tidligere.
  • Arbejdsmiljøcertificerede virksomheder med problemer kan få tilsyn.
  • Bedre kontrol af arbejdsmiljøcertificeringen.
  • Arbejdstilsynet og branchearbejdsmiljøråd skal koordinere deres indsats.
  • Målrettet adgang til Arbejdstilsynets vejledninger.
  • Risikobaserede tilsyn skal varsles digitalt.
  • Forsøg med at anmelde risikobaserede tilsyn.
  • Undersøgelse af metode til at udvælge virksomheder til tilsyn.
  • Grove overtrædelser skal give højere bøder.
  • Tilsyn med virksomheder, der groft overtræder reglerne, skal skærpes.
  • Brud på arbejdsmiljøregler skal hurtigt følges op.
  • Regler om samarbejde om sikkerhed og sundhed skal skærpes.

Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen har inden juleferien fået vedtaget det lovforslag, der udmønter forårets politiske aftale om en styrket arbejdsmiljøindsats. Forslaget blev vedtaget med et bredt flertal i Folketinget, og den nye lov indebærer blandt andet, at andelen af virksomheder, der udvælges til risikobaseret tilsyn, fordi de ofte har problemer med arbejdsmiljøet, øges fra 55 til 80 procent. Samtidig vil virksomheder, der groft bryder arbejdsmiljøreglerne, fremover blive straffet.

Ministeren siger til Dagens Byggeri, at der er skabt en friere ramme for Arbejdstilsynet til at sætte fokus på de virksomheder, som har de største risici:

– Tidligere har Arbejdstilsynet skullet bruge halvdelen af deres tilsynsressourcer på almene tilsyn, som ikke var risikobetonede. Fremover skal 80 procent af ressourcerne bruges på risikobetonede tilsyn, siger ministeren til Dagens Byggeri.

Skiller sig ud

Han understreger, at der er forskellige risici i forskellige brancher, men at byggesektoren, når det gælder ulykkestal, skiller sig for visse virksomheders vedkommende ud med for mange ulykker. Det vil fremover indebære skærpet tilsyn.

– Vi skal fremover have knyttet et “brand” til de virksomheders selvopfattelse og markedsføring, som har orden i arbejdsmiljøet. Jeg håber, at vi kan skabe et vendepunkt, som giver mere respekt for arbejdsmiljøarbejdet, siger ministeren videre.

Der har været voldsom kritik af regeringens planlagte besparelser på Arbejdstilsynets område, men det afviser Jørn Neergaard Larsen.

Samtænkning

– Det er ikke store Arbejdstilsyn, der skaber det gode arbejdsmiljø. Det skabes på direktionsgangene gennem en samtænkning af virksomhedsudvikling, produktionsudvikling, udvikling af arbejdsformer og en indtænkning af arbejdsmiljø og risici på en måde, så der udvikles en arbejdsmiljøkultur hos medarbejderne. Det skaber det gode arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet har en kontrolfunktion og en vejledningsfunktion, og i forhold til erhvervslivets størrelse er vi en af de nationer, der har det dyreste Arbejdstilsyn, siger Jørn Neergaard Larsen, der er optimistisk i forhold til at nå 2020-målene for antallet af arbejdsulykker.

Relateret indhold