En havnetunnel, eller Østre Ringvej, uden om København vil ikke bare løse problematikken med den stigende mængde af trafik, der allerede i dag belaster fremkommeligheden i hovedstaden – den vil også forbedre Danmarks konkurrenceevne. Når udenlandske virksomheder kigger på mulige placeringer, ser de også på fremkommeligheden, og her vil København stå godt i konkurrence med andre storbyer, hvis der blev bygget en havnetunnel, og på den måde bliver en havnetunnel return on investment.
En københavnsk havnetunnel er samtidig et godt OPP-projekt. Projektet er tilstrækkeligt stort til, at det kan bære de ekstraomkostninger, der ofte følger med i OPP, fordi der allerede fra starten tænkes langsigtet i forhold til levetid og vedligeholdelsesomkostninger. Det har både pensionsselskaber og ikke mindst samfundet som helhed en stor interesse i. Derfor er det FRI’s erfaring, at der i OPP-projekter bruges mere tid på planlægningsfasen, fordi det giver bedre gennemførte projekter – både i forhold til tid og budget