Sådan kan erhvervsskolerne tiltrække flere elever

For få vælger en erhvervsuddannelse, og for mange falder fra igen. Men det kan der ændres på, hvis de fysiske rammer underbygger elevernes fagidentitet og fællesskaber, viser ny undersøgelse.
Kun 20 % af en ungdomsårgang vælger en erhvervsuddannelse, hvoraf 45 % ender med at falde fra igen. Det er en alvorlig udfordring, da landet akut mangler faglærte. Foto: DEA.
Kun 20 % af en ungdomsårgang vælger en erhvervsuddannelse, hvoraf 45 % ender med at falde fra igen. Det er en alvorlig udfordring, da landet akut mangler faglærte. Foto: DEA.

I forvejen er antallet af unge, der vælger en erhvervsuddannelse alt for lavt, blot 20 %. Og tilmed falder næsten hver anden falder fra igen.

Det er et alvorligt problem for branchen, der mangler kvalificeret arbejdskraft, og Danmark generelt.

Læs også: Dumpet: For mange unge fravælger stadig jobbet som tømrer og murer

Nu viser en undersøgelse fra Tænketanken DEA, at de fysiske rammer på erhvervsskolerne har stor betydning for at fastholde eleverne. Blandt andet føler eleverne sig mere forbundne til uddannelsesstedet, hvis omgivelserne har en god fag-atmosfære:

– Når vi lykkes med at lave rammer, der underbygger elevernes fagidentitet og fællesskaber, kan det ikke bare sikre bedre fastholdelse af elever, men også på længere sigt være med til at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, siger Stina Vrang Elias, adm. direktør i Tænketanken DEA, der med indsigterne ønsker at inspirere den fremtidige indretning, renovering og nybygning af erhvervsskoler.

Integreret del af lokalsamfundet

Og der er gode erfaringer med aktiviteter udenfor normal skoletid på skoler med skolehjem, viser undersøgelsen. Det kan for eksempel være cafemiljøer, åbne værksteder og idrætsaktiviteter, mens voksenfaciliterede aktiviteter dog koster penge, hvilket det kan være svært at finde på en almindelig erhvervsskole:

– Erhvervsskolerne kan være vigtige mødesteder for forenings- og fritidslivet, hvis vi åbner skolerne ikke bare for foreninger, men også for eleverne efter skoletid. Det er med til at integrere skolerne i lokalsamfundet og gøre dem attraktive for elever og forældre, siger Jon Gerner, direktør i Lokale og Anlægsfonden, der har bidraget med støtte til udarbejdelse af analysen.

Desuden er det vigtigt, at erhvervsskolens rum er fleksible, så de for eksempel kan rumme både tavle-undervisning, værkstedsstationer og aktiviteter som bordtennis på én gang. Og så konkluderer undersøgelsen også, at eleverne gerne vil være medskabere af deres egne rum. Det kan for eksempel være mere trygt at mødes på bagklappen af en bil end i en velindrettet fælleslounge.

Undersøgelsen er udarbejdet med støtte fra Lokale og Anlægsfonden, der sammen med DEA udfolder resultaterne ved en konference d. 11. oktober, hvor det er gratis at deltage.

Relateret indhold