Fornuft og følelse skal sætte fokus på radon

Programchef Lennie Clausen, Realdania. Pressefoto.
Programchef Lennie Clausen, Realdania. Pressefoto.

Realdania har sammen med en række aktører forsøgt at rette boligejernes opmærksomhed mod Radon, en farlig gasart, der trænger ind i bygninger og hvert år forårsager ca. 300 dødsfald – tæt på dobbelt så mange, som dør i trafikken. Alligevel viser en boligejeranalyse fra Bolius, at blot én procent af boligejerne anser radon for et væsentligt indeklimaproblem.

Radons påvirkning på indeklimaet i danske hjem er ikke et problem for de få. Faktisk er hvert femte hjem eller 350.000 danske boliger i dag udsat for radongas i så store mængder, at det udgør en reel sundhedsrisiko. Men, i modsætning til et trafikuheld, så er radon en langsom dræber, og behovet for at reagere opleves derfor ikke umiddelbart.

Radonguide

Forskellige tiltag har gennem længere tid sat fokus på farerne ved radon. Der har lidt populært sagt typisk været talt til hovedet, fornuften, fx gennem projektet www.radonguide.dk, som Realdania var med til at lancere i 2012. Derfor forsøger vi nu at gå i en anden retning med en kampagnefilm, der skal få danskerne til at reagere ved at tale til hjertet.

Vi har i et samarbejde med Bolius netop iværksat pilotkampagnen Radonfrit Hjem på Bornholm, der som klippeø har meget høje koncentrationer af Radon. Gennem annoncer, busbannere, nyhedsbreve og sociale medier oplyses bornholmerne om problematikken. Men kampagnens væsentligste tiltag er en film, der appellerer til vores følelser og trækker på de nære værdier.

Filmens hovedgreb er forældre med børn fanget i et hverdagsøjeblik. Filmen understreger vores behov for at værne om vores børn, og børnenes behov for at vi tager de nødvendige, ansvarlige valg for deres sikkerhed.

Nødvendig strategi

Den kommunikative vinkel er ny i Realdanias regi, men et velkendt værktøj i reklameverdenen. Selvom metoden kan virke som grænsende til det overdrevne, så er det nødvendigt, at danske boligejere bliver bevidste om problemet. Og stærke budskaber har effekt! Tænk blot på de storstilede kampagner til oplysning om faren ved rygning og behovet for trafiksikkerhed, hvor lovgivning og generel information med tiden er blevet fulgt op af direkte budskaber og markante billeder.

Er det en skræmmekampagne? Forhåbentlig ikke! Håbet er, at filmen ved at tale til folks følelser skal aktivere dem til at tage aktivt stilling til radon; og at give boligejere et incitament for at opsøge viden og handle.

Se filmen her og døm selv.

Relateret indhold