Solid økonomi i Femern-projektet

Allan Christensen, Finansdirektør i Femern A/S.
Allan Christensen, Finansdirektør i Femern A/S.

I Danmark har vi rigtig gode erfaringer med at bygge faste forbindelser. Hvem kan i dag forestille sig et Danmark uden en fast Storebæltsforbindelse? Rejsetid er for de fleste spildtid, og kortere rejsetider har givet kontante gevinster for samfundet og gjort os alle rigere. Derfor skal vi også have en fast Femern-forbindelse.

Femern-projektet hviler på flere års grundigt forarbejde af både tekniske, miljømæssige og økonomiske forhold. På alle parametre er der tale om et sundt projekt. Konklusionen i vores nye og opdaterede finansielle analyse er klar. Økonomien i projektet er bundsolid – ja, endnu bedre end tidligere antaget.

Forsigtigt udgangspunkt

Vi har i alle henseender valgt at være forsigtige, og alligevel viser analysen, at forbindelsen kan betales tilbage på 32 år. Altså ikke meget mere end et almindeligt fast-forrentet boliglån, og det er vel og mærke uden afdragsfrihed.

Byggeriet er endda polstret mod de udsving og usikkerheder, der altid er i et langsigtet projekt. De samlede kapitalreserver er på 30 procent af alle byggeomkostninger, og selv hvis der mod forventning skulle blive brug for hele reserven, vil tilbagebetalingstiden holde sig inden for 37 år. Det er fuldt tilfredsstillende i et projekt, der som dette bygges til at holde i mindst 120 år.

Femern-forbindelsen gør EU’s indre marked smidigere og øger den frie bevægelighed. Forbindelsen vil skabe job og vækst. Den binder landene sammen, og effektiviserer infrastrukturen, der er en fundamental forudsætning for fortsat vækst i Europa.

Størstedelen af Danmarks eksport går til eller via Tyskland, og derfor er det helt afgørende, at vi styrker forbindelserne mod syd. Det er en gevinst for hele Danmark, hvis vi kan styrke handlen og de andre relationer med Tyskland.

Vil ændre landkortet

Tilkendegivelserne fra EU er klare – investeringer i grænseoverskridende infrastruktur er af højeste prioritet. Derfor forventes EU Kommissionen også at give et endda meget stort bidrag til Femern-projektets økonomi, som forsigtigt sat forventes at udgøre 18 procent af byggeomkostningerne.

De lave finansieringsomkostninger, den store støtte fra EU, og de store gevinster som Danmark har udsigt til betyder, at Femern-forbindelsen er en helt oplagt investering.

Jeg er stolt over at være en del af et projekt, der både praktisk og i overført betydning ændrer landkortet.

Relateret indhold