Fremover skal det være nemmere at komme fra den ene til den anden side af Oslofjorden. Som det er nu, skal man enten hele vejen op til Oslo, hvor trafikken risikerer at gå i hårdknude, eller også skal man sejle over med færge. Derfor planlægger man nu, at der skal være en fast forbindelse over fjorden.
Der er netop blevet udarbejdet en vurdering af potentialet i en fast forbindelse, som den norske samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne præsentere onsdag i denne uge. Vurderingen anbefaler, at man arbejder videre med planerne – og derfor kan planerne nu sendes i offentlig høring.
Der arbejdes med flere løsningsmuligheder – både i forhold til placering samt hvorvidt det skal være en tunnel- eller broforbindelse. Den nyligt offentliggjorte vurdering anbefaler ikke én løsning frem for en anden, da begge løsninger opfylder kravet om at binde byområderne på begge sider af fjorden tættere sammen.
Bro eller tunnel?
Inden den endelige beslutning kan træffes, vil man først vide mere om anlægsomkostninger, teknologiske løsninger, nytte for trafikanter samt hvor udsat den enkelte løsning er.
Én af de løsninger, der arbejdes med, er en broforbindelse mellem Moss på den østlige side af fjorden og Horten på vestsiden. Denne forbindelse vil blive omkring 10-15 kilometer lang. Hvis denne løsning vælges, vil en del af strækningen dog anlægges som tunnel for at skåne følsomme naturområder. Her taler vi om en investering på omkring 35-60 milliarder norske kroner.
Hvis der skal anlægges en tunnel på samme strækning, vil totalomkostningerne blive en del mindre – angiveligt mellem 15 og 25 milliarder, men til gengæld vurderes det, at en bro også åbner op for cyklister og fodgængere.
Dette er blot nogle af de muligheder, der er i spil, ligesom man også skal huske at vurdere hvilke løsninger, der er bedst for miljø og klima.
Ikke desto mindre må man konkludere, at en fast forbindelse over Oslofjorden efter al sansynlighed bliver til noget.