Ny asfalt opsuger skybrud

NCC har udviklet en ny asfalt, der selv dræner regnvand væk. Også når det kommer i så store mængder, at der er tale om skybrud.
NCC har udviklet en ny asfalt kaldet PermaVej, der selv dræner regnvand væk. Foto: Colourbox.
NCC har udviklet en ny asfalt kaldet PermaVej, der selv dræner regnvand væk. Foto: Colourbox.

Skybrud og billeder af halvdruknede biler på oversvømmede veje er ikke længere et særsyn. Tværtimod. Senest blev København ramt den 31. august, Vestjylland den 6. september og Nordjylland den 15.-16. oktober. Klimaforandringerne giver hyppigere skybrud og en større regnmængde, og vores kloaksystemer er ikke bygget til at aflede så store mængder vand.

Derfor er håndtering af store mængder regnvand en stigende problem for vores samfund, og kommuner, bygherrer, arkitekter og entreprenører søger netop nu efter nye løsninger. Den største udfordring er de såkaldt befæstede arealer i byområder, altså veje og pladser, som er belagt med sten, beton eller asfalt. Her kan vandet ikke trænge igennem og løber derfor til nærmeste kloak, som så ofte er underdimensioneret til de kraftige regnvandsmængder og derfor overbelastes. En mulig løsning for mange områder i byer er en ny vandabsorberende asfalt fra NCC Roads.

NCC Roads er klar med et nyt asfaltprodukt, PermaVej, der lader vejen eller pladsen dræne sig selv og leder vandet ned i et særligt bærelag, der opmagasinerer og forsinker vandet efter samme princip som en faskine. Dermed kan byernes befæstede arealer bruges aktivt til at aftage store mænger vand, fremfor at være en del af problemet.

Selvdrænende asfalt

Den nye asfalt er permeabel. Det vil sige, at den er åbnet, og dermed har en høj vandgennemtrængelighed. Vandet trænger fra asfalten ned i en nyudviklet grus, NCC DrænStabil, der har stor porevolumen. Det vil sige, at gruset kan optage store mængder vand meget hurtigt. NCC DrænStabil er opbygget så evnen til at dræne ikke påvirker bæreevnen, og den færdige vej eller plads kan tåle det samme som en traditionel vej.

Med den nye permeable asfalt kan boligveje og asfalterede pladser vendes fra at belaste kloaknettet til tværtimod at aflaste det. Permeable belægninger har en stor effekt per kvadratmeter, og er derfor, ifølge NCC, et af de mest effektive våben i kampen med regnvandet.

Pilotprojekt i Billund Lufthavn

Den permeable asfalt er siden sommeren 2012 blevet testet i Billund Lufthavn på en vejstrækning, der belastes relativt hårdt med 120-150 lastbiler i døgnet og i perioder også med parkerede lastbiler.

– Det fungerer upåklageligt. Den permeable asfalt er altid tør, selv under kraftig regn, og når andre veje, som ellers er drænede, står under vand. Den permeable asfalt har ligget i halvandet år, og der er ingen tegn på sporkøring, selvom opbygningen er anderledes, siger Karsten Callesen, der er afdelingsleder for mark og miljø i Billund Lufthavn.

Den nye vejbelægning, PermaVej, er også netop anlagt på Agerlandsvej, en villavej i Odense, som flere gange har oplevet oversvømmelser ved skybrud.

Relateret indhold