Cramo fjerner gebyrerne

En kanonhøj pris og en tilsvarende høj rabat suppleret med forrykte gebyrer. Den prisstruktur har Cramo netop sagt farvel til.
Cramo vil fremover prissætte udlejningen af Yanmar (på billedet) og andre af sine maskiner på den nye måde.
Cramo vil fremover prissætte udlejningen af Yanmar (på billedet) og andre af sine maskiner på den nye måde.

En kunde kan komme direkte ind fra gaden og få 40-45 procent rabat i forhold til katalogprisen, og faste kunder får rutinemæssigt endnu højere rabatter. Til gengæld opkræver udlejningsfirmaerne lige så rutinemæssigt en række gebyrer.

– Det er simpelthen en uærlig prissætning, og ingen kan efterhånden overskue priserne. Vi kan faktisk ikke selv forklare vore gebyrer, og det er direkte pinligt for branchen, siger Martin Henriksen, administrerende direktør i Cramo A/S.

Han oplyser, at de mange kreative gebyrer blandt andet tæller vask over sandfang, returmontagegebyr og miljøgebyr på forsikring.

– Vi har haft et eksternt firma til at spørge en række større entreprenører om deres holdning til priser og gebyrer. De undrer sig alle og spørger, hvorfor vi ikke bare kan oplyse den reelle pris på at leje. De sagde også, at de ikke har tillid til priserne, og at Cramo hverken er værre eller bedre end andre i branchen, fortæller Martin Henriksen.

Samme pris på fakturaen

Cramo gør nu op med prisstrukturen og får ved hjælp af et nyt amerikansk it-system mulighed for at give kunden den reelle pris her og nu, som også er den pris, der kommer til at stå på fakturaen.

Samtlige transaktioner med samtlige kunder over tre år er blevet indlæst i det program, som fremover beregner priserne. På baggrund af de hidtidige lejeaftaler og en løbende registrering af de aktuelle lejeaftaler dannes en priskurve, således at den historiske volumen og udviklingen i aktuel lejevolumen kombineret med varigheden af lejemålene danner den aktuelle pris.

Cramos medarbejdere kan på deres mobile enhed umiddelbart slå prisen til den enkelte kunde op, og der er allerede i selve systemet taget hensyn til kundens størrelse og loyalitet, som dermed løbende kommer kunden til gode og samtidig placeres på den enkelte byggesag.

Afprøvet i Sverige

– Over tid kan den enkelte kunde rykke op og ned på priskurven afhængigt at den senere tids lejevolumen, men det påvirker ikke priserne voldsomt. Det kan længden af lejemål til gengæld gøre, fordi det hænger tæt sammen med vore omkostninger, og hvis de holdes nede, så skal det komme kunden til gode, siger Martin Henriksen.

Der har været kørt pilotprojekt på it-systemet bag prisstrukturen i Sverige gennem et år, og det nye prissystem indføres fra april i både Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Relateret indhold