Storstrømsbro-opgave til Nakskov

Nakskov Havn skal være med i det kommende projekt til fire millioner kroner.
Den nye Storstrømsbro bliver cirka fire km lang og forventes anlagt som en kombineret bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.
Den nye Storstrømsbro bliver cirka fire km lang og forventes anlagt som en kombineret bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.

Vejdirektoratet peger på Nakskov Havn som en mulig produktion af de store broelementer til den kommende Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

– Vi er glade for den store interesse og de mange kvalificerede bud på arealer, vi har modtaget. Alle har som udgangspunkt opfyldt vores overordnede tekniske krav. Men valget er til slut faldet på Nakskov Havn, som ud fra en samlet vurdering er det bedst egnede sted, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef på projektet.

Opgaven stod mellem i alt otte kvalificerede havne fra hele landet. Havnene er siden sidste efterår blevet vurderet på forhold som teknisk egnethed, miljøhensyn, risici og økonomi.

Og her har Nakskov Havn et forspring i forhold til flere af de øvrige kandidater ved blandt andet at kunne levere et komplet havneanlæg uden behov for store investeringer, oplyser Vejdirektoratet.

Minister: En vigtig brik

Transportminister Magnus Heunicke glæder sig også over, at der fundet en base til det omfattende byggeri, som får stor indflydelse på hele regionen.

– Først og fremmest vil jeg ønske Nakskov tillykke. Sammen med opgraderingen af København-Femern Banen og Ferment Forbindelsen til Tyskland er Storstrømsbroen en vigtig brik i det samlede billede, der skal sikre den fremtidige togtrafik mellem Skandinavien og Europa, siger han og fortsætter:

– Samtidig er det værd at huske på, at byggeriet af broen i høj grad også vil give sund aktivitet i lokalområdet omkring selve byggeriet og i hele regionen.

Usikkerhed om omfanget

Vejdirektoratet vil nu gå videre med planlægningen sammen Nakskov Havn frem mod 2016, hvor man forventer byggeriet af Storstrømsbroen går i gang.

Anlægschef Erik Stoklund Larsen understreger dog, at der med valget af Nakskov Havn ikke garanti for, i hvilket omfang arealet kommer til at blive brugt. Det afhænger af, hvordan broen i sidst ende bliver bygget.

– Der er endnu en vis usikkerhed i forhold til broens byggemetode. Det er delvist op til den entreprenør, der får opgaven, og der kan det også få indflydelse på havnearealet i Nakskov, siger Erik Stoklund Larsen.

Om projektet

Vejdirektoratet skal bygge en ny Storstrømsbro, der vil forbinde Sjælland og Falster via Masnedø. Broen bliver cirka fire km lang og forventes anlagt som en kombineret bil- og jernbanebro med gang- og cykelsti.

Den nye bro skal erstatte den eksisterende Storstrømsbro fra 1937, der er nedslidt og ikke kan leve op til kravene til togtrafikken, når Femern-forbindelsen til Tyskland åbner i 2021. Den gamle bro vil blive revet ned som en del af det samlede arbejde.

Storstrømsbroen får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet landevej anlagt til 80 km/t. Projektet er budgetteret til cirka fire milliarder kroner og forventes at kunne åbne for trafik senest, når Femern-forbindelsen åbner i 2021.

Relateret indhold