Forventningerne
til 2013 hos VELUX Danmark A/S var en næsten flad kurve, men da året blev gjort op, var væksten mere markant. Den type udvikling giver smil på læben, og således også hos Jesper Salskov Jensen, direktør i VELUX Danmark A/S.VELUX ovenlysmoduler har i de seneste år været en stor succes på projektmarkedet med store erhvervs og institutionsbyggerier. Forklaringen på de øgede vækst skal dog også findes på projektmarkedet i de mindre opgaver, forklarer han:- Vores nye produkter til flade tage har løftet markedet meget. Det gælder både kupler, lystunneller og vores nye generation af ovenlysvinduer. Siden lanceringen af ovenlysmodulerne har vi oplevet en stigende efterspørgsel fra privatmarkedet til mindre projekter, og det har ansporet os til at udvikle et nyt koncept med moduler til boliger, mindre erhverv og institutionsbyggerier.Nyt markedsområdeDet marked har ikke været i fokus før, men det har nu ændret sig ved, at VELUX gør mere ved de mindre projekter.- Vi var ikke i det projektmarked før. Vi gjorde kun i stor skala såsom domiciler, sygehusbyggerier osv. Rigtigt mange håndværksmestre henvendte sig, og det samme gjorde flere typehusproducenter. Det bygges meget med flade tage, som gør det interessant for os at gå ind i det marked. Vores set-up var til det store projektmarked. Det har vi lavet om, så det også passer til de små projekter, siger Jesper Salskov Jensen.VELUX har gennem mange år været indbegrebet af ovenlysvinduet til de skrå tage. Den opfattelse har været en rose med et par torne.- Det handler om branding. Vi er kendt for løsninger til de skrå tage, men gennem de sidste otte år har vi stået for mere end det og meget mere end ovenlysvinduer, konstaterer direktøren.Fremadrettet forholder VELUX Danmark sig aktivt til både flade og skrå tage.- Der er igen tvivl om, at der er et stort vækstpotentiale i flade tage. Omvendt er de skrå tage en stor forretning for os, så selv en lille vækst løfter meget for os, siger Jesper Salskov Jensen.