Af Henrik Malmgreen
Netop nu er en helt ny lufthavn ved at tage form i Ilulissat, og for KJ Greenland, der står for arbejdet på bygningsarealer samt vejforplads, er der tale om det hidtil største enkeltprojekt, man har taget ansvaret for. Der er tale om en totalentreprise, hvilket betyder, at man ligeledes har ansvaret for projektering og dermed rettidighed i forhold til udførelsen. To lokale firmaer er involveret i entreprisen, idet Arssarnerit står for el-entreprisen, mens VVS & El Firmaet i Ilulissat står for VVS-entreprisen.
– Det er to firmaer, som vi har mange års gode erfaringer sammen med, og det er to firmaer, der nøje kender de lokale forhold, hvorunder vi arbejder. Samtidig har vi en medarbejderstab med samme gode lokalkendskab, hvilket er alfa og omega, når man arbejder på Grønland. Det er nemlig meget anderledes end at arbejde i Danmark, både når det gælder logistik og materialevalg, forklarer Bjarke Fuglsang Cortes, der er projektleder på lufthavnsbyggeriet.
Projektet spænder over to år
KJ Greenland blev etableret i 2011 og har siden beskæftiget sig bredt med projekter i Diskobugten. Projekter, der spænder lige fra boligbyggeri til vejprojekter, havneprojekter og infrastrukturprojekter, som opførelsen af den nye lufthavn er et godt eksempel på. Der er tale om en markant opgradering af den eksisterende lufthavn, hvilket betyder, at den får international standard, idet start- og landingsbanen udvides fra 900 meter til godt 2 km.
– Vi påbegyndte vores arbejde i juni 2022 og skal være færdige til juni 2024, hvor en terminal på 5.000 kvm., en servicebygning på 3.000 kvm. samt generatorbygning og kontroltårn skal stå færdig. I alt er der tale om et byggeri på cirka 9.000 kvm., forklarer Bjarke Fuglsang Cortes videre. Det er hans klare forventning, at byggeriet afleveres rettidigt og i den aftalte kvalitet, hvilket ekspertisen fra den lokale arbejdskraft i høj grad er med til at sikre.
Lokalkendskab er guld værd
KJ Greenland har tidligere stået for opførelsen af Isfjordscenteret i Ilulissat, og erfaringerne fra samarbejdet med såvel lokale håndværkerfirmaer som danske firmaer, der kender til det at arbejde i Grønland, har man taget med på projektet med den nye lufthavn. Det er guld værd for de byggeledere, der måske for første gang skal agere på Grønland. De er ganske enkelt afhængige af et godt håndværkerteam, som kender konditionerne og selv kan tage initiativ, når det er nødvendigt.
– Der en periode på 2 til 4 måneder, hvor det er svært at få materialer til Grønland med skib, og mange materialer opfører sig meget anderledes på Grønland, hvor der inden for et døgn kan opleves udvendige temperaturforskelle på op til 70 grader på overfladen af eksempelvis en tagkonstruktion. Betonstøbning i minus 30 graders frost er heller ikke uden udfordringer, og derfor er det nødvendigt med lokal arbejdskraft, der kan sikre problemfri afvikling af et byggeprojekt, slutter Bjarke Fuglsang Cortes.