HusCompagniet er udfordret på indtjeningen

Husbyggeren er kommet igennem årets første ni måneder med øget omsætning, men er udfordret af udviklingen i rækkehusforretningen.
- Vi vil fremover have et klart fokus på at forbedre vores marginer fremfor at vinde markedsandele i rækkehussegmentet, siger CEO Martin Ravn-Nielsen.

HusCompagniet havde et vedvarende højt aktivitetsniveau på tværs af alle segmenter i de første ni måneder af 2025 med en omsætningsvækst på 31 % til 2,17 mia. kroner og en salgsvækst på 22 % til 1.077 huse (enheder) og antal afleveringer 25 % til 713 enheder.

Den samlede ordrebeholdning udgjorde 2,2 mia. kroner, svarende til en stigning på 57 % ift. sammenligningsperioden og skyldtes fortsat salgsfremgang i de danske forretninger i de senere kvartaler.

– Vi fastholdt god salgsfremgang og omsætningsvækst i de første ni måneder af 2025, hvor forretningen for enfamiliehuse klarede sig godt trods faldende forbrugertillid, og samtidig havde rækkehusforretningen en højere tilgang af bekræftede ordrer efter gode dialoger og forberedende arbejde, siger CEO Martin Ravn-Nielsen.

Læs også

Et år efter opkøb: Vil tage 30 % af markedet

Han tilføjer:

– Selvom vi var tilfredse med den positive udvikling, havde vi også udfordringer på tre B2B-projekter og enkelte HC Elements-projekter, som samlet set førte til en utilfredsstillende udvikling i forretningen for rækkehuse.

Marginer fremfor markedsandele

Udfordringerne har resulteret i, at bruttomarginen faldt til 17,1 % i de første ni måneder fra 21,3 % i den samme periode sidste år.

EBITDA blev 47 mio. kroner i de første ni måneder af året svarende til en margin på 2,2 % sammenlignet med 81 mio. kroner og 4,9 % i den samme periode sidste år.

EBIT faldt til 14 mio. kroner fra 44 mio. kroner.

Læs også

Norconsult profiterer på lokalt kendskab i 3. kvartal

– På baggrund af de utilfredsstillende resultater i enkelte projekter har vi gennemgået ordreporteføljen i rækkehusforretningen, og vi tager nu skridt til at forbedre udviklingen og lønsomheden i segmentet, siger direktøren.

– Vi tager læring fra såvel de udfordrede som de succesfuldt gennemførte projekter samt de projekter, som følger planen. Vi vil fremover have et klart fokus på at forbedre vores marginer fremfor at vinde markedsandele i rækkehussegmentet, uddyber Martin Ravn-Nielsen.

Relateret indhold