Asfaltindustrien vil være klimaneutral senest i 2045, men det kræver, at staten og kommunerne skaber bedre rammer for grøn innovation.
Sådan lyder det fra brancheforeningen Asfaltindustrien, der i dag præsenterer sit første politiske klimaudspil med ni anbefalinger til at sætte fart på den grønne omstilling af vejbyggeri:
– Asfalt er ikke så sort, som mange går og tror. Vi har allerede halveret CO2-udledningen siden 1990, men vi kan komme endnu længere – hvis systemet giver os lov, siger direktør Jakob Svane.

Vindmøller frem for natur: Minister tillader kæmpe havneudvidelse
Han peger på, at bureaukrati, uklare miljøregler og manglende grøn efterspørgsel i offentlige udbud er nogle af de elementer, der særligt står i vejen for udviklingen:
– Asfaltvirksomhederne vil faktisk gerne den grønne omstilling, men desværre løber de alt for ofte panden mod en mur.

Kommune gør op med laveste pris – kræver cirkularitet i stedet
– Vi når bare ikke i mål, hvis det offentlige ikke efterspørger asfalt med lavere emissioner, eller hvis virksomhederne skal gennemgå årelange godkendelser for at lave små energibesparende ændringer på et asfaltværk, siger Jakob Svane.

Klimapulje og national råstofplan
Asfaltindustriens klimaudspil indeholder ni anbefalinger til at rydde barrierer af vejen for at lette den grønne omstilling og gøre det muligt at blive klimaneutral senest i 2045.
De ni anbefalinger:
1. En baseline-model for CO2-krav i offentlige udbud

Professor: ”Byggeriet er notorisk dårlige til at gå vidensbaseret til værks”
2. En klimapulje samt flere teststrækninger og pilotprojekter
3. Klimaoptimering af materialekrav til asfalten
4. Ny fælles udviklingsplatform
5. Klimakodeks for kommunale asfaltudbud – og åbenhed for nye løsninger

Forskere opfinder byggemateriale, der kan lagre energi
6. Mindre bureaukrati til gavn for miljø og klima
a: mindre ændringer på anlæg bør ikke udløse nye miljøgodkendelser
b: ændringer af eksisterende anlæg i landzone skal ikke udløse ny lokalplan
c: klagenævn skal kun behandle det påklagede
7. Gennemskuelige afgiftssystemer – og fritagelse for CO2-afgift på bæredygtige brændstoffer
8. National råstofplan, national havnestrategi og støtte til grøn omstilling af vejtransport
9. Forlængelse af den statslige Infrastrukturplan 2035.
Læs hele udspillet her.