Etagerne roterer på BIGs første projekt i stor californisk masterplan

Robert Day Sciences Center, hvor viden, mennesker og undervisning mødes i et komplekst, tredimensionelt læringsmiljø, står nu færdigt.
Otte udendørs tagterrasser er placeret i hjørnerne af hver bygningsfløj og giver 360-graders udsigt til bjergene, campus og universitetets sportsområde. Foto: Laurian Ghinitoiu.

Det nye forsknings- og undervisningscenter på Claremont McKenna College i Californien, USA, skaber rammerne for 1.400 studerende, undervisere og forskere, der skal udvikle innovative, tværfaglige løsninger ved at integrere naturvidenskab og datalogi.

Robert Day Sciences Center er her det første færdige projekt i den BIG-designede masterplan for universitetets Roberts Campus, og centret er tænkt som et samlingspunkt for hele universitetsområdet.

Læs også

Henning Larsen vil sætte nye designstandarder internationalt

Bygningen er designet som en stak af to forskudte dele, der hver drejer 45 grader ift. etagen under.

Rotationerne løfter taget over hovedindgangen og skaber et centralt indendørs atrium, der bringer dagslys ind i bygningen og samler alle etager og funktioner på tværs af centret.

Bygningen er tænkt som en række parallelle fløje side om side med et offentligt rum i midten, hvor medstuderende og undervisere kan se hinanden på tværs af alle etager. Foto: Laurian Ghinitoiu.

– Robert Day Sciences Center samler forskning og undervisning på tværs af naturvidenskab og datalogi under ét tag, siger Bjarke Ingels, grundlægger og kreativ direktør, BIG.

Udsyn på tværs af alle etager

– Vi har udtænkt bygningen som en række parallelle fløje side om side med et offentligt rum i midten. Selvom hver fløj er rationel og fleksibel og kan rumme laboratorier og undervisningslokaler, bliver atriet imellem dem et socialt rum, hvor man kan se sine medstuderende og undervisere på tværs af alle etager.

Terrasserne er beplantet med hjemmehørende arter og kan bruges som udendørs undervisningslokaler, læseområder eller mødesteder. Desuden producerer centrets 1.000 m2 solceller årligt omkring 342 megawatt-timer energi og indgår i bygningens mål om LEED Gold-certificering. Foto: Laurian Ghinitoiu.

– Så selvom man tilbringer det meste af sin tid i et laboratorium eller klasselokale, er der stadig muligheder for møder og idéudveksling på tværs af fagområder. På den måde bliver Robert Day Sciences Center et sted, hvor viden, mennesker og undervisning mødes i ét komplekst, tredimensionelt læringsmiljø, forklarer han.

Læs også

Dråbeformet gangbro deler vandene i dansk UNESCO-by

Gennem hele bygningen kombineres varme træbeklædninger og betongulve med skolens signaturfarver rød og guld.

Ligeledes har BIG designet interiøret, som er indrettet med fleksible klasselokaler og modulære siddepladser, så det kan tilpasses fremtidige behov.

Læs også

Her er de nominerede til Aarhus Arkitekturpriser

Med Robert Day Sciences Center udvider BIG sin portefølje af uddannelsesprojekter i USA, som også tæller The Heights School i Texas og Isenberg Innovation Hub i Massachusetts, der begge åbnede i 2019. BIG arbejder desuden på den nye arkitektskole til University of Kansas.

Relateret indhold