De vil gøre alt det rigtige, og de arbejder hårdt for at overholde krav og regler. Men det koster, og når kunden beder om pris på en mindre opgave, bliver den ganske enkelt for høj.
Sådan lyder det fra flere virksomheder, som i de seneste måneder har kontaktet Dansk Håndværk.

Dansk Håndværk: Pres fra Klimarådet er godt nyt for byggeriet
Og problemet vokser, fortæller Morten Frihagen, der er direktør i Dansk Håndværk:
– Vi oplever, at medlemmerne er bekymrede. Over det seneste år har arbejdet med at indberette, søge godkendelser, gennemføre miljøscreeninger, modtage affaldskontrol, uddanne medarbejdere i kvalitetssikring og autorisationsarbejde samt tilpasse arbejdet til miljø- og klimaregler sendt virksomhedernes udgifter på himmelflugt. Der er kun én til at betale, og det er kunden.
Hellere et nej end høj pris
Ifølge Morten Frihagen er resultatet, at virksomheder ved visse opgaver ganske enkelt lader være med at give tilbud, fordi de på forhånd ved, at det vil blive for dyrt for kunden:
– Som lokal virksomhed er omdømmet i nærområdet vigtigt. Får man først ry for at være dyr, rammer det muligheden for at få tilbudt andre opgaver. Så i stedet for at aflevere en pris, som man på forhånd ved, at kunden vil blive overrasket over, takker de nej med begrundelse om manglende tid eller lignende.

Dansk Håndværk: Pengene fosser stadigt ud af AFU
– Men situationen ærgrer håndværkerne – ikke mindst, når de senere kan se, at arbejdet er blevet udført. I nogle tilfælde af en kollega, der tilfældigvis kunne gøre det lidt billigere, men ofte fordi det havnede hos en, der ikke tager de mange regler så alvorligt eller bruger tid på de krævede uddannelser af deres ansatte.