Urban resiliens: Undgå tomgang og gør byrummene klar til nedturen

På både ejendomsniveau og byniveau er det vigtigt at forblive efterspurgt, relevant og differentieret – før krisen rammer, og markedet ændrer sig.

Er vi allerede forbi de brølende 20’ere? Varslingen om fyringer hos Novo Nordisk kom som et chok for mange – også for mig. Endnu en æra er ovre; den hvor Novo Nordisk holder hånden under arbejdsmarkedet og vores BNP-vækst. Muligvis skal vi snart erkende sandhederne og kigge nærmere på detaljerne i de forgangne kvartalers væksttal:

Driver vi andre egentlig nogen vækst i BNP?

Læs også

Ejendomsejere skal tage større ansvar og forstå, hvem kunden i virkeligheden er

Hvis dette er et af de første tegn på, at ”de brølende 20’ere” er ovre, så er det også på tide at planlægge, hvordan man forbereder – eller ”prepper” – sin portefølje og bymidte i forhold til mulige opsigelser og tomgangs-scenarier: Gør sin destination mere resilient mod chok.

Hvad er urban resiliens?

Urban resiliens handler om evnen til at stå stærkt – også når markedet ændrer sig. Det handler om at være efterspurgt, relevant og differentieret – før krisen rammer. Det gælder både på ejendomsniveau og på byniveau, for en bymidte uden identitet eller oplevelsesværdi mister hurtigt sin tiltrækningskraft, selv hvis lejemålene står klar.

Vi har indenfor retail nydt godt af urbanisering, øget tilstrømning af udenlandsk arbejdskraft og stigende formue hos danskerne. Men træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen, og når selv Novo og Ørsted kan få en på tuden, så kan vores udlejning og tomgang også.

Mulighedsrum

Der er derfor et window of opportunity til at komme godt fra start; at tænke strategisk over sin position i markedet, sin konkurrencemæssige fordel og betydningen af den markedsplads man er en del af. For byudviklere handler det om at definere, hvilken rolle bymidten eller bydelen skal spille i fremtiden, og hvordan den skaber værdi for både borgere, besøgende og erhvervsliv.

Læs også

Kære København – Skab en boligpolitik, der møder både behov og vækst

Hvis ikke strategien er klar, og værdien overfor kunder og lejere er nem at forstå, så er det nu, der skal sættes ind for at opbygge jeres urbane resiliens.

A-lokationer lider mindre, A-markedspladser med tydelig brandværdi, hook hos kunderne og den klare identitet lider mindre. Urban resiliens handler om at opbygge et stærkt brand omkring sin destination og skabe efterspørgsel fra både kunder og de brands, man ønsker som fremtidige lejere.

Lav resiliens = øget tomgang og rabatter

Agerer vi derimod først ved opsigelse, så er resiliensen lav. Det er simpel økonomisk teori: Hvis du har et udbud, men en svag efterspørgsel og dermed svag evne til at tiltrække kunder, så forsvinder din pris-power.

Urban resiliens handler om at komme fra start i god tid, at tænke strategisk, visionært og langsigtet. På trods af at retail er notorisk kendt for at være under hastig forandring, så går der ofte 18-24 måneder før nye initiativer honoreres af kunderne. Uanset om det er vores forbrugere eller lejere.

Læs også

Boligfesten er et misvisende prædikat

Hvis din ejendom, -portefølje eller markedsplads står som et udbud af kvadratmeter uden en reel og veldefineret efterspørgsel, så er det nu strategien skal lægges, og værditilbuddet til kunderne formes, så I kan opbygge både trafik fra kunder såvel som efterspørgsel fra fremtidens lejere.

Afkast afhænger af udlejning og konkurrenceevne

Konkurrenceevne i ejendomsmarkedet afhænger i stigende grad af brand, differentiering og strategisk positionering. Urban resiliens handler om at være efterspurgt, at have brand-value hos de rigtige lejere.

En central del af strategien er derfor at definere, hvem fremtidens succesfulde lejere vil være i netop jeres område. På samme måde som Novo Nordisk så skal vi også indenfor ejendomme kende og værne om vores konkurrencemæssige fordel.

Læs også

Boligpolitisk zigzagkurs er farlig for København

Såfremt den er ukendt, kan den ikke bruges som kraft eller til differentiering. Hvis ikke vi kan differentiere os og udnytte vores relative fordele, så ender vi med at konkurrere på pris. Ergo befinder du dig i en situation med lav resiliens og lav bargaining power.

Tid til at handle

Uanset om Novo muligvis forbliver et midlertidigt chok til vores opfattelse af økonomien, så er der et uforløst strategisk potentiale ved at være fremtidsorienteret og sikre sig en værdifuld position i fremtiden.

Strategisk arbejde tager tid – derfor skal retailere og ejendomsejere handle nu, ikke ved næste opsigelse. Urban resiliens starter ikke i krisen – den starter i dag.

Relateret indhold