Tiderne skifter, og vi oplever, at hverken retail- eller kontorlokaler er nemme at afsætte til salg eller udlejning. Selv centrale beliggenheder i København og Aarhus er udfordret. For slet ikke at nævne lokationer uden for de større byer.
Men kan ejendomsejerne egentlig selv gøre noget? Eller er det ikke bare nye vilkår og strukturelle ændringer, som presser markedet? Vilkår som øget e-handel, hjemmearbejde og langvarig dårlig forbrugertillid?

Virksomhederne drukner i statens formular-kaos
Nej, det er ikke ubetinget de nye vilkår, og ejendomsejere og -udviklere kan i den grad gøre mere og hjælpe tingene på vej. Men deres rolle i værdikæden skal anskues på en ny måde.
Som ejendomsejer står man ultimativt i baggrunden. De har m2, som skal driftes, udlejes og udvikles. Men hverken den rette udvikling eller udlejning kan ske, før kunden reelt forstås.
Hvem er egentlig kunden?
Traditionelt set lægges business cases an på at forstå markedet, markedsstørrelse og catchment-områder. Denne type kvantitative analyser er blevet gennemført i årevis, og vi har endda uendelige mængder af data til rådighed via større platforme. Men hvad hjælper en positiv markedsanalyse og et potentiale i catchment-området, hvis udlejningen ikke lykkes?
Vi har gang på gang set gode markedsanalyser og arkitektdrevet fornyelse, men alligevel udebliver udlejningen. Alternativ udlejning sker, men opsigelserne lader ikke vente længe på sig.

Kabalen om Danmarks landskab er i gang – lad os lægge den klogt
Hvis vi skal ændre på dette, må udlejere helt ud i ”sidste led” og forstå slutkunden. Det skal forstås og kunne forklares for en lejer, hvorfor de skal leje netop disse m2. Og her handler det om langt mere end pris, areal og driftsomkostninger.
Tag ejerskab over kundeindsigt og udlejningsstrategi
Retailerne vurderer, hvordan de kan tiltrække deres målgruppe og skabe oplevelser, der giver konkurrencefordele. Kontorlejere vurderer, hvordan placeringen understøtter medarbejdernes trivsel, talenttiltrækning og employer brand.
Den tid, hvor man overlod udlejningen til leasing-team eller ejendomsmægler er forbi. Ejendomsejerne må selv tage ansvar for at guide og etablere forventningerne til hvem, der skal lejes ud til og hvorfor. Ejendomsejerne må tage ejerskab over både kundeindsigt og udlejningsstrategi.

ESG som værktøj, når fremtidens marked formes af stormfloder og stormagter
Det kræver, at der udvikles en strategisk forståelse af, hvem kunden er – og ikke er. Det er ikke blot udbudssiden, der skal analyseres, men også efterspørgslen. Hvad driver lejernes valg? Hvilke fremtidige behov kan imødekommes? Og hvordan kan ejendommene positioneres som aktive bidragydere til lejerens forretningsmæssige succes?
Det handler ikke længere kun om design
I en tid, hvor både kontorarbejdspladser og retail-miljøer skal levere oplevelser, understøtte kultur og bygge brand, bliver det afgørende, at ejendomsejere ser deres ejendomme som platforme for lejerens værdiskabelse – ikke blot som fysiske rammer.
Derfor skal ejendomsejerne træde længere frem i værdikæden. Det handler ikke længere kun om design og arkitektur, men om strategiske valg, der matcher fremtidens marked og lejeres reelle behov. Ejendommenes afkast og stabilitet afhænger i stigende grad af, at ejendomsejerne kan tilbyde netop den unikke kombination af beliggenhed, funktionalitet og oplevelse, der differentierer dem i konkurrencen.

Offentlig skrankepavekultur rammer byggebranchen
Hvis ejendomsejerne formår at tænke sig selv ind i den strategiske kunderejse – og ikke blot i udbud og kvadratmeter – kan de opbygge stærkere, mere langsigtede lejerelationer. Det er ikke blot sund forretning her og nu, men styrker værdien af hele porteføljen på lang sigt.