Nu har vi sort på hvidt fået dokumentation for, at det er fuldt berettiget, når virksomhederne beklager sig over offentligt bureaukrati.
Det står nemlig rigtigt sløjt til, for sidste måneds opgørelse fra Digitaliseringsstyrelsen viser, at alene staten står for 1.874 forskellige indberetningsløsninger, som erhvervslivet skal benytte mindst 215 millioner gange om året.
Digitaliseringsstyrelsen redegørelse viser samtidig, at myndighederne i 426 af tilfældene kræver, at virksomhederne indberetter ved hjælp af gammeldags word-dokumenter eller PDF-filer. Tilmed ligger halvdelen af løsningerne ikke på virk.dk, der ellers skulle være den fælles platform for erhvervslivet indgang til det offentlige.

Nu er muligheden for at tage kampen op med bureaukratiet
Det administrative rod går særligt ud over de små og mellemstore virksomheder, hvor det er ejeren eller en enkelt bogholder, der skal indberette. Og som styrelsen helt rigtigt påpeger, så er formularerne ofte så indviklede, at mindre virksomheder uden administrativt personale har svært ved at gennemskue, om de faktisk udfylder skemaer og oplysninger korrekt. Det betyder ekstra spildtid for de små virksomheder.
Glem ikke kommunerne
Oplysningerne i rapporten har fået digitaliseringsministeren til at lancere en plan, der over de kommende år skal effektivisere og modernisere de mange krav om oplysninger.
Planen skal have ros, og det er flot, at Digitaliseringsstyrelsen har gjort problemets omfang tydeligt. Men husk nu på, at opgørelsen kun vedrører de statslige myndigheder. Oven i dem kommer et væld af formularer hos blandt andre kommunerne. De har givetvis fremstillet egne indberetningsløsning til de forskellige oplysninger, som de kræver. Oplysninger, der i mange tilfælde burde være stort set ens fra kommune til kommune.
Lad os også få en samlet opgørelse over omfanget hos dem.

Stabilitet i en usikker tid – men alvorlige advarselslamper blinker
I Dansk Håndværk har vi flere gange gjort opmærksom på problemet, og i den sammenhæng anbefalet, at langt hovedparten af de digitale indberetningsløsninger – altså den it-løsning, der anvendes – burde udvikles centralt.
Det vil give et ensartet præg, der letter forståelsen samtidigt med at de løsninger, der vedrører kommuner blot skal tilpasses eventuelle lokale behov.
En central løsning er desuden lettere at opdatere, så virksomheder undgår pludseligt at skulle udfylde PDF-filer eller bruge Word, når de er i digital kontakt med det offentlige.