I 2023 var der på landsplan kun 12.415 unge, der søgte en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Det er seks procent færre end i 2022. Til sammenligning søgte 46.504 af 9. og 10. klasses eleverne ind på de gymnasiale uddannelser, viser tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Men når der bliver arbejdet målrettet med at styrke den faglige stolthed hos erhvervsskoleelever, så vokser de både fagligt og mentalt, lyder det på baggrund af forskningsprojektet ‘Styrkelse af faglig stolthed i erhvervsuddannelser’.
Her er fire erhvervsskoler med til at udvikle en model til at gøre det mere attraktivt og prestigefyldt at uddanne sig til f.eks. murer, tømrer eller snedker.
– Vi ved fra tidligere forskning, at stolte elever og lærere er væsentligt, hvis det skal lykkes at få flere fra folkeskolens 9. og 10. klasser til at søge ind på en erhvervsuddannelse. I det nye projekt er der derfor fokus på at udvikle et koncept for at forankre faglig stolthed på erhvervsskolerne, siger lektor og projektleder Jeppe Egendal fra VIA University College.
Han tilføjer:
– Det er tillige en ambition, at det nye koncept styrker erhvervsskoleelevernes læring og trivsel og får flere til at fuldføre den erhvervsuddannelse, de er gået i gang med, så der bliver et lavere frafald.
Konkrete tiltag
VIA University College står i spidsen for projektet sammen med Nationalt Center for Erhvervspædagogik ved Københavns Professionshøjskole:
– Vi har på forhånd god indsigt i, hvad der fremmer faglig stolthed, og i dette projekt arbejder vi med at omsætte denne viden til nogle helt konkrete tiltag i undervisningen på erhvervsskolerne, siger faglig projektleder og lektor Henrik Hersom.
– De første data fra vores projektevalueringer er kommet ind, og vi kan se, at det faktisk nytter noget at arbejde målrettet med at styrke den faglige stolthed på erhvervsskolerne, påpeger han.
Formidlet på konference
Fire medvirkende erhvervsskoler er Mercantec i Viborg, Tradium i Randers, Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster (CELF) i Nykøbing F samt Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser (NEG) i Holbæk.
Når de sammen med de to professionshøjskoler næste år har udviklet og implementeret en velfungerende model, bliver den og de øvrige resultater og erfaringer fra forskningsprojektet bl.a. formidlet på en konference for alle landes erhvervsskoler.
Projektet har fået fire millioner kroner i støtte fra Tietgenfonden, der har udarbejdet et planlægningsværktøj til at sætte rammer og mål for forankring af indsatser på skoler.