Aalborg protesterer over nej til letbane

Borgmester henviser til, at staten hidtil har behandlet Danmarks fire største byer ens med finansiering af letbaneprojekter.
I Aalborg vil man ikke acceptere, at staten har droppet et milliontilskud til etableringen af en letbane. Visualisering: Henning Larsen Architects.
I Aalborg vil man ikke acceptere, at staten har droppet et milliontilskud til etableringen af en letbane. Visualisering: Henning Larsen Architects.

Der er stærk utilfredshed i Aalborg over, at den nye regering har fjernet et statsligt tilskud til etablering af en letbane i Danmarks fjerdestørste by.

Den socialdemokratiske borgmester Thomas Kastrup-Larsen har bedt Folketingets Transportudvalg om foretræde og henviser blandt andet til, at Aarhus, Odense og en række hovedstadskommuner har indgået en klar aftale med staten om at anlægge letbaner:

Aftaler er til for at blive holdt. I Aalborg har vi derfor ikke sat det videre arbejde omkring letbanen i bero.

Thomas Kastrup-Larsen Borgmester, Aalborg Kommune

– Hidtil har staten behandlet de fire byer ens med finansiering af letbaneprojekter efter de samme principper. Regeringen har i sit finanslovsudspil valgt at annullere det statslige bidrag til Aalborg Letbane. Annulleringen sker på baggrund af beregningen af det samfundsøkonomiske afkast. Det sker uden skelen til behovet for at sikre sammenhæng i byen og adgang til universitet og universitetshospital uden behov for biltransport, påpeger borgmesteren blandt andet.

Lokalt lokomotiv

Han peger også på, at regeringen ikke tager hensyn til at sikre en fortsat positiv udvikling i Aalborg, som hovedby og lokomotiv i udviklingen af Nordjylland:

– Der er i vores øjne ingen tvivl om, at Aalborg Letbane skal tilbage på finansloven, så den fortsatte vækst og udvikling i Norddanmark bliver sikret. Det var en klar aftale – og aftaler er til for at blive holdt. I Aalborg har vi derfor ikke sat det videre arbejde omkring letbanen i bero, fortæller borgmesteren.

– Statens finansiering af Aalborg Letbane udgør 41 millioner kroner i 2016. Det er en meget lille del af de samlede investeringer i dansk infrastruktur. Men en investering af uvurderlig betydning for væksten i Nordjylland, mener han.

Skaber tillid

Ifølge Aalborgs borgmester har aftalen med den tidligere regering om en letbane i Aalborg allerede betydet nye investeringer i byen under forudsætning af, at letbanen bliver etableret:

– I modsætning til eksempelvis øget busdrift er letbanen en blivende investering, som giver investorerne den fornødne tillid til den kommende udvikling. Hver dag skal 66.000 mennesker gennem Aalborg til arbejde eller uddannelse. Når det nye supersygehus står klar i 2020, øges trafikken yderligere med 1.700 ambulante patienter dagligt, ansatte og pårørende. Vejene i Aalborg kan ikke klare så mange flere biler og busser, slutter borgmesteren.

Relateret indhold