Gammel bro skal rives ned

Transportministeren mener ikke, at det er en statslig opgave at bidrage til, at den gamle Storstrømsbro kan bevares.
Transportminister Magnus Heunicke mener ikke, det er økonomisk forsvarligt at lade den gamle Storstrømsbro blive stående. Foto: Colourbox.
Transportminister Magnus Heunicke mener ikke, det er økonomisk forsvarligt at lade den gamle Storstrømsbro blive stående. Foto: Colourbox.

Der er lokale initiativer i Sydsjælland for at lade den gamle Storstrømsbro blive stående, efter at der er opført en ny.

Det er ellers politisk i Folketinget besluttet, at den gamle bro, som er i en dårlig stand, skal rives ned, efter den nye bro er bygget. Transportminister Magnus Heunicke har dog bedt Vejdirektoratet om at vurdere, om det vil være muligt at ombygge den gamle bro.

På baggrund af Vejdirektoratets beregninger kan det konkluderes, at det på længere sigt vil være væsentligt dyrere at bevare den eksisterende bro, end det vil være at rive den ned.

Magnus Heunicke Transportminister

Den ny Storstrømsbro får to jernbanespor, to kørespor og en cykel- og gangsti, og derfor skal den gamle Storstrømsbro kun kunne benyttes til rekreative formål med primært gang- og cykeltrafik.

– Broens vejkasse med vejbane og fortov vurderes ikke at kunne levetidsforlænges i forbindelse med bevarelse af Storstrømsbroen uden meget store udgifter til følge, oplyser Vejdirektoratet blandt andet.

Store beløb

Der peges på, at broens stålkonstruktioner har været løbende vedligeholdt frem til beslutningen om at gå videre med nedrivning, hvorimod vejkassen og cykelsti er i meget dårlig forfatning.

– En egentlig udskiftning af selve vejkassen vil ikke være rentabel. Det er derfor forudsat, at vejbane og fortov nedrives, og kun banedelen bevares og retableres. Spor, ballast, beton m.m. fjernes fra banedelen og der pålægges en kunststofbelægning, således at arealet kan anvendes som sti til rekreativ færdsel. Det er således muligt at etablere en sti med en bredde på cirka fire meter, oplyses det videre.

Prisen vil være i størrelsesordenen 75-115 millioner kroner til nedbrydning og bortskaffelse af vejbane og fortov og etablering af nyt rækværk på vestsiden af banetruget. Desuden skal blandt andet jernbanespor fjernes. De årlige drifts- og vedligeholdelsesudgifter vil være i størrelsesordenen 9-13 millioner kroner til blandt andet maling.

Ned med den

En permanent bevarelse er vurderet til 80-90 år. Kulturstyrelsen har i øvrigt understreget broens bevaringsværdier, men ønsker alligevel ikke at rejse en sag om bygningsfredning.

– På baggrund af Vejdirektoratets beregninger kan det konkluderes, at det på længere sigt vil være væsentligt dyrere at bevare den eksisterende bro, end det vil være at rive den ned. Jeg mener ikke, at det er en statslig opgave at bidrage til, at den gamle bro kan bevares, og vil – i overensstemmelse med det fremsatte lovforslag og forligskredsens beslutning – anbefale, at den gamle bro rives ned, slutter Magnus Heunicke.

Relateret indhold