Regeringen har søsat et gigantisk anlægsprojekt, der skal skabe hjem for 35.000 borgere og ligeså mange arbejdspladser. Den nye bydel får navnet Lynetteholmen og får til huse på en endnu ikke anlagt ø mellem Refshaleøen og Nordhavn.
Dagens Byggeri giver dig overblikket over sagen her:
Hvad?
På det gamle stykke hav, der lagde hus til Slaget på Reden, vil regeringen anlægge en ny ø, der kommer til at rumme en helt ny bydel med boliger til 35.000 mennesker og ligeså mange arbejdspladser.
Bydelen skal forbindes til resten af København med en ny metrolinje, og derudover bliver den omdiskuterede Nordhavns-tunnel også en del af projektet.
Projektet har tre overordnede formål. For det første skal det imødekomme de stigende udfordringer med befolkningsvækst og stigende boligpriser.
For det andet skal det fungere som en infrastukturel løsning, der kan lede noget af trafikken væk fra Motorring 3 og det svært belastede Kongens Nytorv. Her kommer havnetunnellen ind i billedet.
Det tredje formål med den nye bydel er, at den skal agere klimasikring.
Hele projektet kommer til at koste i omegnen af 20 milliarder kroner, lyder det fra Regeringen. Det er selvfølgelig den nuværende vurdering, og det kan gå begge veje.
Salg af byggegrunde skal finansiere både anlæggelse af ø, metro og havnetunnel. Der kommer ikke nogen ekstraregning til befolkningen – som det ser ud nu.
Hvem?
Samarbejdsparterne i aftalen er regeringen, altså Venstre, Liberal Alliance og Konservative, og Københavns Kommune.
På pressemødet fredag, hvor aftalen blev præsenteret, var repræsentanterne statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), erhvervsminister Rasmus Jarlov (C), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) og overborgmester i Københavns Kommune, Frank Jensen (S).
Hele projektet bliver lagt ind i et datterselskab under By & Havn. Selskabet er delt 50/50 mellem staten og Københavns Kommune.
Selv om regeringen og Socialdemokratiet umiddelbart ser ud til at være enige om forslaget, så er der modstand fra flere kanter.
Blandt andet Dansk Folkeparti, der ellers gerne skulle lægge stemmer til regeringens idéer, er ikke udbredt vilde med idéen.
– Jeg synes, at vi i Dansk Folkeparti er lykkes med at få vores vilje i forhold til udflytning. Man kan se, at lejlighedspriserne i København er faldende, og at tilflytningen til omegnskommunerne er stigende. I min bog går det langsomt fremad med at få Danmark bedre i balance – der passer Lynetteholmen dårligt ind, siger Merete Dea Larsen, der er boligordfører for DF.
Dansk Folkepartis boligordfører havde dog ikke hørt om idéen før pressemødet, så det kan jo nå at ændre sig.
Hvor?
Planen blev fremlagt i Spejlsalen på Christiansborg. Vigtigere endnu skal selve øen ligge mellem Nordhavn og Refshaleøen. Den kommer på den måde til at omkranse Trekroner.
Selve Nordhavnstunellen kommer til at køre forbi og under Nordhavn, Lynetteholmen og Refshaleøen. Herfra er der to mulige linjeføringer, hvor den ene mulighed går hen og bliver sat fast direkte på Amagermotorvejen.
Den anden mulighed er at hæfte den på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn.